Συναιτερισμοί Θαλάσσιας Αλληλασφάλισης

Συζήτηση επί των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας:

«Συνεταιρισμοί θαλάσσιας αλληλασφάλισης και άλλες διατάξεις αρμοδιότητος Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας».


 


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Τραγάκης): Το λόγο έχει ο συνάδελφος κ. Βεργίνης.
ΞΕΝΟΦΩΝ ΒΕΡΓΙΝΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχουμε καιρό τώρα που ακούμε συνεχώς τα ίδια πράγματα. Όποιο νομοσχέδιο και αν είναι πρέπει να κολλήσουν εδώ τα ομόλογα και πρέπει να κολλήσουν όλα τα πασοκικά συνθήματα. Όσο πλησιάζουν οι εκλογές φαίνεται ότι ανησυχούν οι κύριοι συνάδελφοι για το αποτέλεσμα και συνεπώς πρέπει να γίνει αυτή η αναφορά. Διαφορετικά δεν γίνεται.
Δεν μπορώ να καταλάβω όμως ένα πράγμα, κύριοι συνάδελφοι. Πως είναι δυνατόν να μην υπολογίζετε την απώλεια των μετοχών τις οποίες αγοράσατε —που είναι πολύ πιο επικίνδυνοι τίτλοι από τα ομόλογα- και υπολογίζετε την απώλεια των ομολόγων; Δηλαδή, δύο μέτρα και δύο σταθμά. Δεν γνωρίζετε όλοι σας ότι τελικά οι τίτλοι μόνο όταν ρευστοποιηθούν μπορούν να υπολογιστούν ως σταθερές αξίες; Διαφορετικά, δεν υπάρχει. Όσο οι μετοχές παραμένουν, κάθε μέρα αλλάζουν μέσω του Χρηματιστηρίου και συνεπώς οι αξίες συνεχώς μεταβάλλονται. Το ίδιο και τα ομόλογα.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ: Κι εσείς αυτό κάνατε τόσα χρόνια…
ΞΕΝΟΦΩΝ ΒΕΡΓΙΝΗΣ: Ναι, αλλά όπως παραδέχεστε και αποδέχεστε για τις μετοχές και επομένως ορθώς, θα έλεγα, δεν δέχεστε τα τρία τρισεκατομμύρια, όπως το λέτε, δεν μπορείτε κατά τον ίδιο τρόπο να κατηγορείτε για τα ομόλογα πριν αυτά ρευστοποιηθούν. Όσο κρατηθούν, λοιπόν, αυτά και αν αναβαθμιστεί η αξία τους, τι θα λέγατε τότε; Αυτά για ό,τι αναφέρατε στα ομόλογα.
Σε ό,τι αφορά τώρα το νομοσχέδιο, πραγματικά όταν δεν έρχεται κανένα νομοσχέδιο λέτε ότι η Κυβέρνηση δεν φέρνει νομοσχέδια. Όταν έρχονται τα νομοσχέδια, λέτε γιατί φέρνετε νομοσχέδια. Επί προκειμένου, το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, πράγματι, μας έχει φέρει αρκετά νομοσχέδια και θα έλεγα —αυτό είναι προς τιμήν σας κύριε Υπουργέ- ότι τα νομοσχέδια τα οποία φέρνετε —αν θέλουμε όλοι μας να το παρατηρήσουμε- είναι συμπληρωματικά και ορθώς το κάνετε. Διότι, κύριοι συνάδελφοι, θέλετε έναν Πειραιά αξιόμαχο και αξιόλογο ως λιμένα. Πως τον θέλετε; Θέλετε απλά να έχουμε έναν λιμένα όπου θα γίνεται η επιβίβαση και αποβίβαση επιβατών ή απλά να γίνεται η φόρτωση και η εκφόρτωση εμπορευμάτων; Αυτό το σύγχρονο λιμάνι θέλετε εσείς; Δεν θα πρέπει, λοιπόν, ένας λιμένας, που αποτελεί έναν οργανισμό, μία σύγχρονη επιχείρηση, να πρέπει να διαθέτει τις δυνατότητες αξιοποίησης όλων των ευκαιριών.
Ορθώς, κύριε Υπουργέ, φέρνετε αυτό το νομοσχέδιο, γιατί με αυτόν τον τρόπο επιτέλους συμπληρώνετε τις δυνατότητες στο λιμάνι να προσφέρει όλες τις υπηρεσίες. Το δε επιχείρημά σας, κύριοι συνάδελφοι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, ότι τάχα υπάρχουν ξένοι οίκοι για τη λεγόμενη ναυτασφάλιση κ.λπ., δεν είναι σωστό και βεβαίως είναι μάλλον πολύ χλιαρό, για να μην πω κάτι άλλο. Γιατί; Διότι, εφόσον δεν υπάρχει το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο, πως θέλετε να αναπτυχθούν τέτοιες παρόμοιες ελληνικές υπηρεσίες; Δεν χρειάζεται, λοιπόν, να υπάρξει πρώτα το νομοθετικό πλαίσιο και εν συνεχεία να δούμε εάν πράγματι αναπτυχθούν; Και γιατί υποτιμάτε, επιτέλους, τις ελληνικές υπηρεσίες; Γιατί υποτιμάτε την ικανότητα των Ελλήνων όχι απλά να δημιουργούν, αλλά και να αναπτύσσουν και να προσφέρουν τέτοιες υπηρεσίες; Αναμφισβήτητα, οι ξένοι οίκοι έχουν αναπτυχθεί διεθνώς, είναι διεθνώς αναγνωρισμένοι, αλλά νομίζω ότι πρέπει να δώσουμε, αν μη τι άλλο, τη νομοθετική δυνατότητα να αναπτυχθούν παρόμοιες ελληνικές υπηρεσίες.
Κύριε Υπουργέ, ένα λιμάνι χρειάζεται και τραπεζικές υπηρεσίες, χρειάζεται και ασφαλίσεις και αντασφαλίσεις και αστικές ευθύνες. Μόνο έτσι μπορεί πράγματι να δώσουμε τη δυνατότητα στον Πειραιά να αναπτυχθεί σε ένα σύγχρονο λιμάνι διεθνούς κύρους.
Τέλος, θεωρώ ότι, κύριοι συνάδελφοι της Αντιπολίτευσης, το έχετε παρακάνει με το γεγονός ότι στο κάθε τι που έρχεται βλέπετε μόνο αρνητικά σημεία. Τίποτε θετικό δεν υπάρχει, επιτέλους, να ακούσουμε; Αυτά είναι τα θετικά, εκείνα είναι τα αρνητικά. Πράγματι, στο νομοσχέδιο αυτό δεν συμφωνείτε ότι η ίδρυση και η λειτουργία συνεταιρισμών θαλάσσιας αλληλασφάλισης δίνει τη δυνατότητα την οποία ανέπτυξα λίγο πριν; Δηλαδή, τι θέλετε; Να έχουμε ασφάλιση που να αναφέρεται μόνο σε ατυχήματα και σε ασθένειες, σε πληρώματα και σε πρόσωπα και απλά σε αστικής ευθύνης; Δεν πρέπει λοιπόν, να υπάρχει, όπως είπα και πριν, ότι η αλληλασφάλιση θαλασσίων δυνατοτήτων είναι απόλυτα αναγκαία;
Δεύτερον, είναι δυνατόν πράγματι να θεωρούμε ότι αυτό το νομοσχέδιο δεν έτυχε της αποδοχής όλων; Κύριοι συνάδελφοι, δεν ήσασταν παρόντες στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, όπου έγινε εξονυχιστική συζήτηση; Όλες οι τάξεις των ενδιαφερομένων, κύριε Υπουργέ, - νομίζω ήμασταν παρόντες όλοι- έκαναν αποδεκτό το νομοσχέδιο. Ακόμη και σε ερωτήσεις που έκανα εγώ προσωπικά στον Πρόεδρο των εργαζομένων της Π.Ν.Ο. —τον κ. Χαλά, αν δεν κάνω λάθος- απάντησε ότι είναι θετικότατος απέναντι στις ρυθμίσεις. Πηγαίνετε και εναντίον των εργαζομένων; Προς τι, λοιπόν, αυτό το μένος πράγματι, για κάθε τι καινούργιο που έρχεται και το οποίο —επαναλαμβάνω- είναι αναγκαίο συμπλήρωμα της προηγούμενης νομοθετικής ρύθμισης που έφερε ο κύριος Υπουργός με άλλα νομοσχέδια; Αυτά, για το πρώτο μέρος.
Στο δεύτερο μέρος, στα άρθρα 2 έως 5, ρυθμίζονται πράγματι θέματα του Κώδικα Προσωπικού Λιμενικού Σώματος, που είναι εντελώς αναγκαία, κύριοι συνάδελφοι. Ένα νομοσχέδιο δεν είναι ανάγκη να φέρνει μόνο καινοτομίες, αλλά πρέπει να φέρνει και συμπληρώσεις και κυρίως να εκσυγχρονίζει το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο. Αυτό δεν μπορείτε να το αγνοείτε. Και δυσκολίες διαχείρισης ή ακόμη και κυβερνητικής διοικητικής —αν θέλετε- μέριμνας, πρέπει επίσης να θεραπεύονται με τα νέα νομοσχέδια. Διότι, πράγματι, οι αξιωματικοί του Λιμενικού Σώματος, με απευθείας κατάταξη, αναλαμβάνουν υποχρέωση εξαετούς αντί δεκαετούς παραμονής στο Σώμα. Δεν είναι μία διάταξη που είναι πράγματι ορθή; Πως στα άλλα Σώματα, αν θέλετε και στο Στρατό, είναι υποχρεωμένοι να παραμένουν μόνο για έξι χρόνια και όχι για δέκα; Γιατί αυτή η εξαίρεση στο Λιμενικό Σώμα; Το ίδιο ισχύει και για άλλα σημαντικά σημεία που περιέχει το νομοσχέδιο.
Εκείνο που θέλω πράγματι ιδιαιτέρως να πω είναι το εξής: Συστήνεται Κέντρο Επιχειρήσεων Λιμενικού Σώματος. Κύριοι συνάδελφοι, είστε εναντίον αυτού; Δηλαδή, είστε εναντίον με την αποστολή, που είναι η διεύθυνση, η παρακολούθηση και ο συντονισμός επιχειρήσεων μεγάλης κλίμακας με τη χρήση της υποδομής των διαθεσίμων μέσων και του προσωπικού του Λιμενικού Σώματος; Είστε εναντίον της σύστασης περιφερειακής ομάδας δίωξης ναρκωτικών Λιμενικού Σώματος; Για όνομα του Θεού! Δεν γνωρίζετε ότι έχουμε πράγματι σημαντική αύξηση συμπτωμάτων, αλλά και ατυχημάτων και δυστυχημάτων, θα έλεγα, λόγω ανάπτυξης της εμπορίας των ναρκωτικών;
Κύριε Υπουργέ, πρέπει να σας συγχαρώ γι’ αυτό, γιατί είμαι από τη Λευκάδα και έξω από τη Λευκάδα, στα διεθνή ύδατα γίνεται το μεγαλύτερο εμπόριο ναρκωτικών. Τι θα κάνουμε εκεί χωρίς τη δυνατότητα να καταπολεμήσουμε αυτή τη δυστυχία, αυτή τη μάστιγα όχι μόνο του σήμερα, αλλά και του αύριο; Πρέπει, κύριε Υπουργέ, όχι μόνο να κάνετε αυτό το Σώμα, αλλά και να το στελεχώσετε αμέσως με αξιόμαχα και εξειδικευμένα στελέχη. Τότε θα δώσετε πράγματι όχι απλώς ανακούφιση, αλλά αυτό που απαιτεί ο σημερινός άνθρωπος, η σημερινή κοινωνία.
Επίσης, θέλω να σας πω ότι στη Λευκάδα —το ανέφερε ο κύριος Υπουργός και ο κύριος Παπουτσής θα ήθελα εδώ να το ακούσει- το Λιμεναρχείο έχει τριάντα τέσσερις οργανικές θέσεις και υπηρετούν μόνο οι εικοσιτέσσερις. Μείον 30%. Το Λιμεναρχείο Νυδρίου έχει είκοσι τρεις οργανικές θέσεις και υπηρετούν μόνο έντεκα. Δηλαδή, πάνω από 52% έλλειμμα. Στο Λιμεναρχείο Λευκάδας υπηρετεί μόνον ένας αξιωματικός. Ούτε στο Λιμεναρχείο Νυδρίου υπάρχει αξιωματικός. Δεν υπάρχει υπαξιωματικός. Επίσης, έχουμε μόνο μία μοτοσικλέτα και παράλληλα έχουμε ένα σκάφος, το οποίο είναι «παλαιάς κοπής», θα έλεγα. Ε, δεν μπορούμε με αυτά τα μέσα να κυνηγήσουμε ούτε το παρεμπόριο ναρκωτικών αλλά ούτε βεβαίως και το λαθρεμπόριο. Θα πρέπει, ειλικρινά, κύριε Υπουργέ, να επικαλεστώ την προσοχή σας και το αμέριστο το οποίο δείχνετε πράγματι, και για τη Λευκάδα και θα σας παρακαλέσω να κοιτάξετε μετά προσοχής αυτό το θέμα.
Τελειώνοντας, θα ήθελα να σας πω ότι αυτό το ωραίο που κάνει ο κύριος Υπουργός, να δίνει τη δυνατότητα να προσλαμβάνονται στο Λιμενικό Σώμα άνθρωποι οι οποίοι δίνουν τη ζωή τους για να σώσουν συνανθρώπους, δεν θα πρέπει να το επαινέσουμε; Επικαλέστηκε συνάδελφος ότι είναι δυνατόν να παραβιαστεί από πλευράς κριτηρίων και πιστοποίησης του ανδραγαθήματος. Ε, δεν νομίζω ότι θα φτάσουμε σε εξευτελισμό, να θεωρούμε ανδραγάθημα ένα σύμπτωμα, ίσως από το γεγονός ότι κάποιος έδωσε χέρι βοηθείας. Θέλω να πιστεύω ότι και σε αυτά θα μπουν κριτήρια, κύριε Υπουργέ, καταξιωμένα …
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ (Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας): Μου επιτρέπετε μία παρέμβαση, κύριε Πρόεδρε;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Τραγάκης): Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ (Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας): Έχουν μπει κριτήρια σε αυτό το θέμα. Πρέπει να συντονίζει ο θάλαμος επιχειρήσεων του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, έρευνα και διάσωση, που είναι ο ανώτατος βαθμός κινητοποίησης του Λιμενικού Σώματος. Όχι επειδή κάποιος θα καταθέσει μια μαρτυρία ότι έσωσα κάποιον και με οποιαδήποτε αδιαφανή κριτήρια θα προσλαμβάνεται στο Λιμενικό Σώμα. Αλλοίμονο!
ΞΕΝΟΦΩΝ ΒΕΡΓΙΝΗΣ: Χαίρομαι ιδιαίτερα, κύριε Υπουργέ, που κάνετε αυτήν τη διευκρίνιση.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ (Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας): Το βασικό κριτήριο είναι να έχει ενεργοποιηθεί ο θάλαμος επιχειρήσεων του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και αυτός να συντονίζει την έρευνα και διάσωση. Τότε μόνο προσλαμβάνονται.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Τραγάκης): Κύριε Υπουργέ, θα παρακαλούσα να απαντούσατε συνολικά, αφού μπορείτε να το κάνετε αυτό. Και εσείς, κύριε συνάδελφε, ολοκληρώστε.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ (Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας): Το 10% κύριε Πρόεδρε, επειδή έγινε πολύς λόγος, μπαίνει για έναν απλό λόγο. Αν έχουμε ένα ναυάγιο, όπως αυτό που ατύχησαν να έχουν οι προκάτοχοί μου στο «ΣΑΜΙΝΑ», και άνθρωποι διακινδυνεύσουν τη ζωή τους και έχουν το φαινόμενο ότι κάποιοι έχασαν και τη ζωή τους και είναι είκοσι, τριάντα, πενήντα ή εκατό άνθρωποι, θα πούμε δηλαδή ότι αυτούς τους ανθρώπους δεν τους προσλαμβάνουμε στο Λιμενικό Σώμα, αφού αποδεδειγμένα διακινδύνευσαν για να σώσουν ανθρώπινες ζωές, επειδή θεωρεί η Αντιπολίτευση ότι είναι μεγάλο το ποσό του 10%; Στην αστυνομία δεν υπάρχει κανένα ποσοστό και ορθώς δεν υπάρχει.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Τραγάκης): Ωραία, κύριε συνάδελφε, ολοκληρώστε παρακαλώ, γιατί έχετε υπερβεί το χρόνο σας.
ΞΕΝΟΦΩΝ ΒΕΡΓΙΝΗΣ: Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.
Θεωρώ ότι το νέο αυτό πλαίσιο θα συμβάλλει σημαντικά στην ενδυνάμωση και τον εκσυγχρονισμό όλων των φορέων που συνδράμουν την ελληνική ναυτιλία και παράλληλα θα βελτιώσει τις αδυναμίες της ισχύουσας νομοθεσίας. Για τους λόγους αυτούς ψηφίζω υπέρ της εφαρμογής του και θεωρώ ότι όλοι οι συνάδελφοι πρέπει να ψηφίσουμε με συντριπτική πλειοψηφία, αν όχι ομόφωνα.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Τραγάκης): Ευχαριστούμε, κύριε συνάδελφε.