Νομοθετικό πλαίσιο για τις Καταδύσεις

Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας

«Καταδύσεις αναψυχής και άλλες διατάξεις»


 


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας):Ευχαριστούμε, κύριε Παυλίδη.
Απευθύνω παράκληση προς όλους τους συναδέλφους να μην υπερβαίνουν το οκτάλεπτο. Είναι δεκαέξι οι εγγεγραμμένοι ομιλητές, η συνεδρίαση θα πάει πολύ αργά και θα αδικήσουμε τους τελευταίους συναδέλφους.
Το λόγο έχει ο κ. Βεργίνης.
ΞΕΝΟΦΩΝ ΒΕΡΓΙΝΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, νομίζω ότι το κλίμα που έχει επικρατήσει ως τώρα στη συζήτηση, το οποίο είχε πράγματι μία ευρύτατη συναίνεση, πρέπει να το διατηρήσουμε.
Κύριε Πρόεδρε, το νομοσχέδιο από τον τίτλο του που είναι «Καταδύσεις αναψυχής και άλλες διατάξεις» δεν φανερώνει πράγματι τη σπουδαιότητα του περιεχομένου του. Το παρόν νομοσχέδιο, το οποίο πολύ ορθά έχει έρθει από την πολιτική ηγεσία των δύο Υπουργείων, του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και του Υπουργείο Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, περιλαμβάνει θέματα τα οποία άπτονται, όχι μόνο των δύο Υπουργείων, αλλά και του Υπουργείου Πολιτισμού και του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και εξίσου του Υπουργείου Ανάπτυξης. Αγγίζει θέματα, τα οποία έχουν σχέση όχι μονάχα με τον τουρισμό και την ανάπτυξη του τουρισμού, αλλά έχουν, επίσης, σχέση με το πολιτιστικό μας πρόβλημα, με την ανάπτυξη της αιγιαλίτιδας ζώνης και κυρίως του ενάλιου χώρου.
Πράγματι, διακρίνουμε ότι το νομοσχέδιο - και αυτό είναι σαφέστατο και συγχαίρω την πολιτική ηγεσία - έχει ως πρωτογενή στόχο τον καταδυτικό τουρισμό, τις καταδύσεις αναψυχής, ενώ, παράλληλα, συμπληρώνει προηγούμενες θεσμικές διατάξεις από παραλείψεις άλλων νομοσχεδίων -τα άρθρα 18, 19 και 20 είναι ενδεικτικά- και θεραπεύει παρενέργειες από εφαρμογή άλλων νομοσχεδίων, όπως είναι ολόκληρο το δεύτερο μέρος και ιδιαίτερα τα άρθρα 22 και 23.
Θεωρώ πως αυτή η συζήτηση έχει μία ευρύτερη διάσταση, δεδομένου ότι αφορά τον ευρύτερο αναπτυξιακό χώρο. Πράγματι, ο τουρισμός μέχρι σήμερα στη χώρα μας έχει περιοριστεί καθαρά σε θέματα ανάπτυξης κυρίως ξενοδοχειακών μονάδων και τουριστικών δωματίων. Όμως, η ολοκλήρωση του τουρισμού και της τουριστικής ανάπτυξης απαιτούν, πράγματι, ένα θαλάσσιο τουρισμό, ο οποίος αποτελεί και μία από τις σημαντικότερες μορφές τουρισμού.
Ειδικότερα, λοιπόν, το παρόν νομοσχέδιο με τίτλο «Καταδύσεις αναψυχής» εντάσσεται σε αυτήν την κατηγορία και επομένως το νομοσχέδιο δίνει μία ευρύτερη αποδοχή, δεδομένου ότι αποτελεί έναν υποβρύχιο παράδεισο όλος ο θαλάσσιος χώρος που περιβάλλει την επικράτειά μας. Αριθμούμε πάνω από τρεισήμισι χιλιάδες νησιά, ακτογραμμές μήκους δεκαπέντε χιλιάδων και πλέον χιλιομέτρων.
Έχουμε ένα ήπιο κλίμα, μεγάλη ηλιοφάνεια και κυρίως έχουμε ένα βυθό που τραβάει το ενδιαφέρον των καταδυομένων και των τουριστών - εραστών της ζωής του βυθού των ελληνικών θαλασσών.
Επομένως, φυσικά τοπία, ποικιλία ψαριών, φυτών, σπήλαια, ηφαίστεια, όλα αυτά αποτελούν ένα θαυμάσιο κόσμο που προκαλούν το ενδιαφέρον των τουριστών.
Συνεπώς λοιπόν, η εξαιρετική γεωφυσική διαμόρφωση και η πολιτιστική παράδοση και η ιστορικότητα των βυθών των ελληνικών θαλασσών αποτελούν μια πηγή τουριστικής ανάπτυξης και κυρίως για συγκέντρωση πόρων.
Πρέπει εδώ να τονιστεί ιδιαίτερα ότι χώρες, κυρίως δε τρίτες χώρες, όχι χώρες του ευρωπαϊκού χώρου, της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως είναι η Μαλαισία, η Αίγυπτος, η Μάλτα, οι Μαλδίβες, η Τουρκία, η Τυνησία, το Μαρόκο, αλλά και τελευταία η Ισπανία, στηρίζουν ένα σημαντικό μέρος του τουριστικού τους συναλλάγματος ακριβώς σε αυτή την μορφή τουρισμού.
Πρέπει να σας πω ότι ιδιαίτερα η Μαλαισία περίπου το 45% της εισαγωγής τουριστικού συναλλάγματος οφείλεται σε αυτή τη δραστηριότητα.
Εδώ πρέπει να τονιστεί ότι, αντίθετα, στη χώρα μας η κατάσταση δεν είναι όπως θα έπρεπε εδώ και πολλά χρόνια, αλλά και αμφισβητώ κατά πόσο από εδώ και πέρα, παρά αυτό το νομοσχέδιο, ότι μπορεί πράγματι κύριοι Υπουργοί να πετύχει. Για ποιο λόγο; Διότι πρώτα - πρώτα πρέπει να ενταχθεί αυτή η δραστηριότητα με αδρές γραμμές στον αναπτυξιακό νόμο.
Βεβαίως ο αναπτυξιακός νόμος, κάπου αναφέρει - και αναφέρομαι στο νόμο 3299/2005- στο άρθρο 3 και συγκεκριμένα στη παράγραφο 1 (γ — xv), ότι υπάρχει η δυνατότητα για ίδρυση, επέκταση, εκσυγχρονισμό θεματικών πάρκων και αποτελούν οργανωμένες μορφές τουρισμού, οι οποίες διαφοροποιούν ή διευρύνουν το τουριστικό προϊόν και παρέχουν ολοκληρωμένης μορφής υποδομές.
Αν εκεί μπορεί να ενταχθεί αυτή η δραστηριότητα, τότε έχει σημασία. Διαφορετικά αν αυτή η δραστηριότητα, κύριοι Υπουργοί, δεν ενταχθεί σε κάποιο αναπτυξιακό πρόγραμμα, τότε θα παραμείνει απλά ένα νομοσχέδιο άνευ υλοποίησης. Και η υλοποίηση αυτή δεν απαιτεί μονάχα να ενταχθεί στον αναπτυξιακό νόμο, αλλά απαιτεί συγχρόνως και κάτι ακόμη. Ότι πρέπει να εξειδικευτούν υπηρεσίες είτε ιδιωτικές, είτε του δημοσίου, έτσι ώστε και η διεκπεραίωση, αλλά και η διαχείριση αυτής της δραστηριότητας να είναι αποτελεσματικές. Διαφορετικά δεν μπορεί να έχουμε ικανοποιητικά αποτελέσματα.
Έχουμε αναμφισβήτητα εδώ ένα νομοσχέδιο που η Κυβέρνηση προσπαθεί μέσα από αυτό να αναδείξει την Ελλάδα από τους ωραιότερους καταδυτικούς, αν θέλετε, χώρους και τουριστικούς προορισμούς. Είναι γεγονός, ότι έχουμε 4,5 εκατομμύρια (εκ των οποίων 300.000 Έλληνες) που ασχολούνται με αυτό το είδος τουρισμού, κυρίως σε ολόκληρο τον ευρωπαϊκό χώρο. Αν πάρουμε ένα μέρος από αυτό, τουλάχιστον το ένα εκατομμύριο που ταξιδεύουν ετησίως στο εξωτερικό, αντιλαμβάνεστε πόση σημασία έχει για την Ελλάδα, αφού τελικά αριθμούν πάνω από 8-10 διανυκτερεύσεις σε κάθε τουριστική τους επίσκεψη.
Παράλληλα, μέσα από αυτό το νομοσχέδιο (άρθρο 11) δίνεται η ευκαιρία προστασίας του ενάλιου χώρου και δίνεται όχι απλά η εντύπωση, αλλά η δυνατότητα μέσω όχι μόνο από τις απαγορεύσεις, αλλά και από αυτό πού λέει ότι επιτρέπεται. Ζητώ όμως εκεί, κύριοι Υπουργοί, να προστεθεί μια παράγραφος ως ζ’, στο άρθρο 11, παράγραφος 2, ότι οι καταδύσεις δεν πρέπει να είναι κοντά ή τουλάχιστον να απέχουν 150 με 200 μέτρα από τις εγκαταστάσεις ιχθυοτροφίας. Αυτό δεν περιλαμβάνεται. Και γνωρίζετε πολύ καλά ότι έχουμε σημαντικές τέτοιες μονάδες οι οποίες θα ενοχλούνται και κυρίως θα έχουν θέμα κινδύνου από πλευράς όρων υγιεινής.
Θα παρακαλούσα λοιπόν αυτό να προστεθεί. Όπως, επίσης, πρέπει να δείτε και μια άλλη παράγραφο, δηλαδή να απαγορεύεται τελικά αυτή η δραστηριότητα εκεί που βρίσκονται σε λειτουργία αλιευτικά εργαλεία. Ούτε αυτό περιλαμβάνεται. Αυτό για προστασία και των καταδυτών, αλλά κυρίως των μονάδων που λειτουργούν όπως σας είπα στον ενάλιο χώρο.
Τέλος, κύριε Πρόεδρε, πρέπει να πω ότι το νομοσχέδιο αυτό θα έχει κάποιο αποτέλεσμα, εφόσον πράγματι μετά την ψήφιση και τη δημοσίευση τεθούν σε ενέργεια και σε δραστηριοποίηση οι σχετικές υπηρεσίες χωρίς να αγνοούν, όπως δεν φαίνεται, αλλά εν πάση περιπτώσει, έμμεσα φαίνεται ότι λαμβάνει υπόψη του το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Οι υπηρεσίες εκεί πρέπει να είναι πράγματι συμπληρωματικές και θα πρέπει να προβλεφθεί η συνεργασία όλων των υπηρεσιών με αποδοτικό τρόπο.
Ευχαριστώ πολύ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ευχαριστούμε τον κ. Βεργίνη. Το λόγο έχει ο κ. Γεώργιος Βασιλείου.