*Το παρόν άρθρο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα 60+ Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ (αρ.φύλλου 7/26-27-2-2022)
ΑΡΘΡΟ του Δρ Ξενοφώντα Βεργίνη
Οι συνταξιούχοι, αποδεικνύεται, ότι διαχρονικά γίνονται οι εισοδηματικοί αιμοδότες για τις οικογένειές τους, άνεργους, παιδιά, εγγόνια και δισέγγονα! Ιδιαίτερα, πέρα από κάθε αμφιβολία, είναι οι αιμοδότες για τους 580.000 ανέργους και τους 1.350.000 χαμηλόμισθους που ζουν στα όρια την φτώχειας (5.000€ ετήσιο εισόδημα). Δηλαδή, οι συνταξιούχοι με το πενιχρό εισόδημα της σύνταξής τους ενισχύουν και συντηρούν και μάλιστα κατά προτεραιότητα, τα άνεργα μέλη της οικογένειας και τα παιδιά (εγγόνια και δισέγγονα) ενώ Â με ό, τι απομένει, συντηρούν τους εαυτούς τους! Εξ’ αυτού και μόνο μπορεί κανείς να αντιληφθεί πόση σημασία έχει η ύπαρξη και φυσικά το ύψος της σημερινής σύνταξης για τις πολυμελείς οικογένειες, τις φτωχές καθώς και εκείνες που έχουν στην οικογένεια άνεργους. Και επομένως,το πόσο κοινωνική σημασία έχει το γεγονός της μειωμένης σύνταξης και της καθυστέρησης έγκρισης και καταβολής της σύνταξης στον υποψήφιο συνταξιούχο είναι κατανοητό σε όλους (Το σημείο αυτό θα αναπτύξω σε επόμενο άρθρο).
Το φωνάζω χρόνια τώρα, Â ότι το Ασφαλιστικό Σύστημα δεν υποφέρει μόνο από τη σύλληψη και εφαρμογή ενός συγκεκριμένου τεχνολογικού μοντέλου, αλλά κυρίως από το βαθμό ανάπτυξης της Οικονομίας, από το βαθμό ευαισθησίας στη δίκαιη κατανομή του παραγόμενου πλούτου και ειδικότερα από το ορθολογικό και αποτελεσματικό πλαίσιο συγκρότησης και λειτουργίας του Ασφαλιστικού Φορέα! Το τελευταίο σημείο μάλιστα, αποτελεί ύψιστης σημασίας παράγοντα για την συνολική αποτελεσματικότητα (οικονομική και κοινωνική) του Φορέα!
Θέλω να είμαι πιο σαφής. Έχω, πολλές φορές υπογραμμίσει στο παρελθόν Â ότι το Ασφαλιστικό Πρόβλημα στην Ελλάδα δεν είναι τα συγκεκριμένα τεχνοκρατικά μοντέλα,που αποτελούν ενίοτε ευφυολογήματα και Â δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα. Πρόβλημα είναι Â η διοικητική ικανότητα, η διαχειριστική επάρκεια και η ορθολογική κατανομή των διαθεσίμων πόρων των Ασφαλιστικών Ταμείων.Ιδιαίτερη δε σημασία έχει η αξιόπιστη προσέγγιση του ασφαλισμένου για βελτιωμένες παροχές και θετική επιρροή για υψηλότερο βαθμό εισπραξιμότητας.
Δυστυχώς, οι Διοικήσεις δεν ήταν πάντα ο, τι καλύτερο από πλευράς βαθύτερης γνώσης του αντικειμένου, ικανότητας του διοικείν, διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού (σε επίπεδο εκπαίδευσης και ορθολογικής κατανομής σε θέσεις ευθύνης και απόδοσης),αλλά και από πλευράς ελέγχων και διαχείρισης παραγωγικών πόρων και νοικοκυρέματος των δαπανών και εξασφάλισης καλών συνθηκών εργασίας και υγιεινής. Η χρήση νέων μεθόδων μηχανοργάνωσης και μηχανογράφησης και νεών τεχνολογιών είναι σήμερα εντελώς απαραίτητο.
Δεν θα ξεχάσω ποτέ την κατάσταση στην οποία βρήκα τις εγκαταστάσεις των υπηρεσιών του ΟΓΑ και τις συνθήκες εργασίας από πλευράς όρων υγιεινής και μέσων διεκπεραίωσης των εργασιών τους. Διάδρομοι δύσκολα προσβάσιμοι από στοιβαγμένα τσουβάλια, γεμάτα φακέλους αιτήσεων των ενδιαφερομένων προς συνταξιοδότηση κάθε κατηγορίας, χύμα χαρτιά, τουαλέτεςαπλησίαστες με κατσαρίδες, ανισοκατανομή προσωπικού σε γραφεία, μέσα δικτύωσης παλαιωμένα, απαιδευσία σε νέα μέσα τεχνολογίας… και χειρόγραφο πρωτόκολλο!!!
Δύσκολη πρόσβαση των ασφαλισμένων και συνταξιούχων στις υπηρεσίες, έως αδύνατη. Χρόνια για διεκπεραίωση αιτήσεων προς συνταξιοδότηση, ιδιαίτερα αν αφορούσε διαδοχικές συντάξεις.
Επικρατούσε νοοτροπία εξουσίας από πλευράς ορισμένων υπαλλήλων και αβάσταχτη συγκεντρωτικότητα στα Κέντρα Αθήνας και Θεσσαλονίκης, έναντι των επαρχιακών Διευθύνσεων και Τμημάτων και βέβαια ανισοκατανομή φόρτου εργασίας.
Όλα τα ανωτέρω και όσα άλλα παραλειπόμενα είχαν ως αποτέλεσμα τη μεγάλη χρονική καθυστέρηση έκδοσης συντάξεων όλων των κατηγοριών, ειδικότερα των διαδοχικών, έκδοσης πιστοποιητικού ασφαλιστικής ενημερότητας και άλλων παρομοίων, απίστευτη δυσκολία πρόσβασης, τηλεφωνικής και προσωπικής, των ασφαλισμένων προς πληροφόρηση, καθώς Â και εξυπηρέτησης και τόσα άλλα «ων ουκ έστιν αριθμός».
Υπογραμμίζω, βέβαια, ότι για όλα αυτά δεν έφταιγαν οι υπάλληλοι ή μόνον οι υπάλληλοι, αλλά, έφταιγαν κυρίως οι διαδοχικές διοικήσεις και ιδιαιτέρως η Κεντρική Εξουσία του Κράτους που συντηρούσε ένα τέτοιο καθεστώς και το διαιώνιζε. Ελάχιστες επενδύσεις σε σύγχρονη τεχνολογία και μέσα και ιδιαίτερα σε ενσωματωμένη τεχνολογία, δηλαδή, εκπαίδευση των εργαζομένων σε σύγχρονες μεθόδους εργασίας και management.
Εννοείται, ότι όλα αυτά διορθώθηκαν σε σύντομο χρονικό διάστημα και από πλευράς συνθηκών εργασίας των εργαζομένων και κατανομής ανθρώπινου δυναμικού με βάση τα προσόντα και το βαθμό απόδοσης (έντονη εκπαίδευση και μέτρησης απόδοσης), με επένδυση σε σύγχρονο εξοπλισμό και ενδυνάμωση και επέκταση των περιφερειακών υπηρεσιών. Όλα έγιναν στη βάση της αξιολόγησης και του ετήσιου Επιχειρηματικού Σχέδιου Δράσης.
Αποτέλεσμα, ο ΟΓΑ πρωτοπόρησε σε μηχανογράφηση – μηχανοργάνωση, σε ηλεκτρονικό Â πρωτόκολλο και όχι χειρόγραφο, έκδοση κυρίων συντάξεων σε μήνες και όχι σε χρόνια, έκδοση πιστοποιητικού ασφαλιστικής ενημέρωσης και πληρωμής «κηδεύτρων» σε εβδομάδες, σε πλήρη ηλεκτρονική μηχανογράφηση παροχής οικογενειακών και λοιπών επιδομάτων, εκπαίδευση ασφαλισμένων αγροτών, άμεση πληροφόρηση μέσω κέντρων ενημέρωσης και λοιπά.
Ειδικότερα, στο διάστημα των 23μηνών οι δαπάνες λειτουργίας του Οργανισμού (ΟΓΑ) μειώθηκαν κατά 40% περίπου, ενώ ο βαθμός εισπραξιμότηταςαυξήθηκε από το 35% στο 71%!!!
Και όλα αυτά τα επιτεύγματα είναι περιττό να τονίσω ότι επιτεύχθηκαν λόγω της συνοχής και αύξησης της απόδοσης των εργαζομένων, παρά τη μείωσήτους σε αριθμού και οπωσδήποτε λόγω της στήριξης της Διοίκησης από πλευράς της τότε Κυβέρνησης του Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά και του τότε Υπουργού Εργασίας Γιάννη Βρούτση.
Σήμερα, σύμφωνα με τελευταία στοιχεία και παρά τις προσπάθειες του Υπουργού Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη παραμένουν ακόμη σε εκκρεμότητα 83.000 κύριες συντάξεις οι οποίες φαίνεται ότι θα  διεκπεραιωθούν ως τα τέλη  Ιουνίου – Ιουλίου. Από το άλλο μέρος, εκκρεμούν 121.000 επικουρικές εκ των οποίων οι 90.000 είναι σε αναμονή περισσότερο από 4 μήνες, εφόσον είναι από ένα Ταμείο. Αντίθετα, όταν οι επικουρικές συντάξεις προέρχονται από συνέργεια περισσοτέρων Ταμείων, τότε αυτές μπορεί να εκκρεμούν πάνω από 4 – 5 χρόνια, με περισσότερη καθυστέρηση εκείνων που αφορούν ΙΚΑ – ΕΤΑΜ και τα Ταμεία Εμποροϋπαλλήλων, Νομικών και Μηχανικών, χωρίς να εξαιρείται το Δημόσιο. Σημειώνω ότι οι Επικουρικές Συντάξεις εκδίδονται, με την προϋπόθεση ότι έχουν  πρώτα εκδοθεί οι αντίστοιχες κύριες συντάξεις.
Υπενθυμίζω, ότι νέος τρόπος υπολογισμού της επικουρικής σύνταξης που ισχύει μετά την 01/01/2015 καθορίζεται στη βάση πολλών μεταβλητών (έτη συσσώρευσης εισφορών, το προσδόκιμο ζωής κ.λ.π.) Όσοι διαθέτουν πολλά χρόνια ασφάλισης, μπορούν να περιμένουν αυξημένη επικουρική σύνταξη.
Επίσης, σημειώνω, ότι από την 01/01/2022 άνοιξε και λειτουργεί το Ταμείο Επικουρικής Κεφαλοποιητικής Ασφάλισης (ΤΕΚΑ). Σ’ αυτό το Ταμείο εντάσσονται υποχρεωτικά οι νεοεισερχόμενοι στην αγορά εργασίας μισθωτοί (δημοσίου και ιδιωτικού τομέα) και οι αυτοαπασχολούμενοι μηχανικοί και δικηγόροι.
*Το παρόν άρθρο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα 60+ Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ (αρ.φύλλου 7/26-27-2-2022)
Κάντε κλικ εδώ για να δείτε την ανακοίνωση υποψηφιότητας του Ξ. Βεργίνη για το Δήμο Λευκάδας και να εγγραφείτε στο κανάλι του στο YouTube.
Ηρώων Πολυτεχνείου 9
1ος όροφος
Τηλ. 26450-24506
Φαξ 26450-29494
31100 - ΛΕΥΚΑΔΑ
Email: xverginis@gmail.com