Μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου:
«Ανάληψη και άσκηση δραστηριοτήτων από τα πιστωτικά ιδρύματα, επάρκεια ιδίων κεφαλαίων των πιστωτικών ιδρυμάτων και των επιχειρήσεων παροχής επενδυτικών υπηρεσιών και λοιπές διατάξεις»
17/7/2007
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης):Πρώτος εγγεγραμμένος ομιλητής είναι ο κ. Βεργίνης. Ορίστε, κύριε Βεργίνη, έχετε το λόγο.
ΞΕΝΟΦΩΝ ΒΕΡΓΙΝΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχουμε προς ψήφιση ένα πολύ σοβαρό νομοσχέδιο το οποίο πραγματικά έρχεται να συμπληρώσει μία σειρά νομοθετικών παρεμβάσεων, εκσυγχρονισμού και συμπληρώσεων διατάξεων που αφορούν κυρίως τη λειτουργία του χρηματοπιστωτικού συστήματος και κατ’ επέκταση τη λειτουργία της οικονομίας και της αγοράς. Είναι ένα νομοσχέδιο που πρέπει να τραβήξει την προσοχή όλων, γιατί επιβάλλεται όχι μονάχα να το μελετήσουμε, αλλά και να παρεμβαίνουμε στη λειτουργία των πιστωτικών ιδρυμάτων για την υλοποίηση των συγκεκριμένων διατάξεων.
Κύριε Υπουργέ, θέλω να σας συγχαρώ γιατί πραγματικά, παρακολουθώντας χρόνια τώρα τα χρηματοπιστωτικά, παρατηρούσα ότι υπήρχε μία υστέρηση από πλευράς εκσυγχρονισμού διατάξεων και κυρίως θεσμικού πλαισίου εφαρμογής, εποπτείας, ελέγχου, αλλά και επιβολής ποινών από πλευράς παραβάσεων των πιστωτικών ιδρυμάτων ή, αν θέλετε, παράλληλα και κατ’ επέκταση διευκολύνσεων που δίνονταν σε δανειζόμενους ή κάνοντας χρήση χορηγήσεων του τραπεζικού συστήματος.
Γιατί, κύριοι συνάδελφοι προπαντός της μείζονος, αλλά και της ελάσσονος Αντιπολίτευσης, δεν είναι δυνατόν να κρίνουμε το πιστωτικό σύστημα μόνο κατά πόσο αυτό προβλέπει και προσβλέπει στη συγκέντρωση κεφαλαίου ή πολλές φορές να καταναλισκόμαστε σε ό,τι αφορά το ύψος των κερδών των πιστωτικών ιδρυμάτων, αλλά κυρίως πρέπει να προσβλέπουμε στην ορθολογική λειτουργία τους, στη σωστή κατανομή των κεφαλαίων και ιδιαίτερα στη μη απώλεια πόρων σε ό,τι αφορά πράγματι την ανάληψη πιστωτικών κεφαλαίων από τα πιστωτικά ιδρύματα. Διότι και οι απώλειες πιστωτικών κεφαλαίων από πλευράς των πιστωτικών ιδρυμάτων, όταν αυτά αναλαμβάνονται από καταναλωτές που δεν έχουν τη δυνατότητα επιστροφής των χρημάτων, δεν είναι τίποτα άλλο παρά μία απώλεια πραγματικά χρηματοπιστωτικών πόρων από το σύνολο της οικονομίας, αλλά και των κεφαλαίων των καταθετών.
Η διαφάνεια και ο ανταγωνισμός, λοιπόν, στο χρηματοπιστωτικό σύστημα προς όφελος της οικονομίας των πολιτών διευκολύνεται και, εν πάση περιπτώσει, ελέγχεται με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο.
Επίσης, δίνει τη δυνατότητα αποτελεσματικότερης λειτουργίας των πιστωτικών ιδρυμάτων και γενικότερα του τραπεζικού συστήματος, καθώς εκσυγχρονίζεται το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο και ενσωματώνονται τρεις Κοινοτικές Οδηγίες, οι οποίες αφορούν διακεκριμένες περιπτώσεις.
Η πρώτη Οδηγία 2006/48 των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων αναφέρεται στην ανάληψη και άσκηση δραστηριοτήτων από πλευράς πιστωτικών ιδρυμάτων. Καθαρά, λοιπόν, αναφέρεται στα πιστωτικά ιδρύματα και στη δράση τους.
Η δεύτερη Οδηγία 2006/49 αναφέρεται κυρίως στην επάρκεια ιδίων κεφαλαίων των επιχειρήσεων επενδύσεων, αλλά και των πιστωτικών ιδρυμάτων.
Συμπληρώνονται, όμως, αυτές οι δύο Οδηγίες με το περιεχόμενο μίας τρίτης Οδηγίας που αφορά και αναφέρεται στην ανάληψη άσκησης και κυρίως προληπτικής εποπτείας δραστηριοτήτων ιδρυμάτων ηλεκτρονικού χρήματος και επίσης, με την αντικατάσταση και συμπλήρωση υφισταμένων διατάξεων της υφιστάμενης νομοθεσίας.
Όλα αυτά τι σημαίνουν; Σημαίνουν ότι διευκολύνονται οι εποπτικές αρχές και οι εποπτευόμενες όμως επιχειρήσεις προκειμένου να εκτελέσουν με περισσότερη σαφήνεια και περισσότερη διαφάνεια τις δικές τους υποχρεώσεις και οι υποχρεώσεις δεν αναφέρονται μόνο στις εποπτικές αρχές, δηλαδή στα λεγόμενα πιστωτικά ιδρύματα, τα οποία εποπτεύουν τις εμπορικές τράπεζες, άρα την Κεντρική Τράπεζα Ελλάδος ή την Κεντρική Τράπεζα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Υλοποιούνται, παράλληλα, διάφορες διευκολύνσεις και βεβαίως μέσω σχετικών διατάξεων και συστάσεων που αναφέρονται σε εποπτεία και λειτουργία διεθνών οργανισμών.
Έτσι, με αυτόν τον τρόπο, ανταποκρινόμαστε στο γενικότερο πλαίσιο αρχών της Βασιλείας 2, αλλά κυρίως αυτό που έχει σημασία είναι ότι ανταποκρινόμαστε στις απαιτήσεις λειτουργίας μιας σύγχρονης αγοράς και όχι μονάχα του πιστωτικού χρήματος αλλά και γενικότερα της αγοράς των διαφόρων -αν θέλετε- λειτουργιών, είτε αυτή είναι η αγορά χρήματος, αγορά όμως που επηρεάζει και την αγορά εργασίας, είτε είναι η αγορά προϊόντων, γιατί οι συναλλαγές μεταξύ των συναλλασσομένων έχουν ως βάση σήμερα το χρηματοπιστωτικό σύστημα.
Παράλληλα, με αυτό το νομοσχέδιο καταργούνται παρωχημένες ρυθμίσεις και διατάξεις παλαιότερων νόμων που ρυθμίζουν τα εποπτικά θέματα και είναι πολύ σωστό αυτό, γιατί τελικά συγχέονται πολλές φορές και συγκρούονται διάφορες εποπτικές αρχές με εκείνα που πράγματι ισχύουν και αυτά που δεν ισχύουν, παλαιότερα και νεότερα. Άρα, έχουμε μία διευκόλυνση ακόμα και του μελετητή αλλά κυρίως των επιχειρήσεων των εποπτικών ιδρυμάτων που εφαρμόζουν τις σχετικές διατάξεις. Διευκολύνονται, επίσης, τα εποπτικά όργανα, προκειμένου να επιβάλουν κυρώσεις σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που αποστρατεύονται ή -αν θέλετε- αποποιούνται την εφαρμογή συγκεκριμένων διατάξεων, επειδή παράλληλα δεν τους διευκολύνουν στις δικές τους επιδιώξεις. Από αυτή την πλευρά, θεωρώ ότι η Τράπεζα της Ελλάδος πρέπει πράγματι επιτέλους να εφαρμόσει ενιαίους κανόνες αλλά με συνεχή εποπτεία και συνεχή έλεγχο στις λεγόμενες εμπορικές τράπεζες.
Κύριοι συνάδελφοι, το χαρτοφυλάκιο των εμπορικών τραπεζών αλλά και των επιχειρήσεων που εποπτεύονται και που διευκολύνονται μέσα από το πιστωτικό χρήμα πρέπει τελικά να διακρίνεται πάρα πολύ σωστά με βάση και τη διάθεση ιδίων κεφαλαίων αλλά και τη διάθεση από πλευράς κινδύνων, διότι οι κίνδυνοι και οι επισφάλειες είναι εκείνα τα οποία θα οδηγήσουν όχι μονάχα στην ορθή εποπτεία και τον έλεγχο αλλά κυρίως στην ορθή λειτουργία, έτσι ώστε οι συναλλασσόμενοι να βλέπουν με περισσότερη εμπιστοσύνη τη λειτουργία της αγοράς και τις εποπτευόμενες αρχές.
Πρέπει να λείψει αυτή η λογιστική κατάσταση ακόμα και στις εμπορικές τράπεζες, κύριε Υπουργέ. Δεν επιτρέπεται πιστωτικό ίδρυμα να εμφανίζει πλεόνασμα με βάση απλά τα λογιστικά διαθέσιμα, χωρίς αυτά να αποτελούν πραγματικά στοιχεία του χαρτοφυλακίου, διότι το πραγματικό χρήμα έχει σημασία και τα πιστωτικά ιδρύματα έχουν ανάγκη καυτού χρήματος, όχι απλά λογιστικών αριθμών. Δεν μπορεί τελικά να διακινδυνεύουν τα κεφάλαια των πιστωτών, δηλαδή των καταθετών, έναντι κακής πολιτικής και κρυμμένων λογιστικών αριθμών των τραπεζικών πιστωτικών ιδρυμάτων.
Επίσης, πρέπει τα τραπεζικά συστήματα και οι τράπεζες να έχουν τα απαραίτητα κεφαλαιουχικά διαθέσιμα για να καλύπτουν δύο πράγματα, αφ’ ενός μεν τις πιστώσεις που δίνουν, αφ’ ετέρου δε τους κινδύνους που διατρέχουν. Τέτοια πράγματα πολλές φορές δεν υπάρχουν. Ποιες θα είναι οι συνέπειες; Οι συνέπειες είναι τραγικές για ολόκληρο το πιστωτικό σύστημα, δεν είναι συνέπειες μονάχα για τους καταναλωτές ή και για τους επενδυτές καταθέτες, διότι η διαφορά πράγματι μεταξύ των επιτοκίων χορηγήσεων και των επιτοκίων καταθέσεων δεν είναι σύμπτωμα, είναι κάτι το οποίο αρρωσταίνει και κυρίως δεν διευκολύνει σε μακροπρόθεσμο χρονικό διάστημα τη λειτουργία των πιστωτικών ιδρυμάτων αλλά και τη λειτουργία της αγοράς γενικότερα.
Δεν επιτρέπεται για παράδειγμα να υπάρχει τόσο μεγάλη διαφορά μεταξύ των επιτοκίων καταθέσεων και των επιτοκίων χορηγήσεων υπέρ των πιστωτικών ιδρυμάτων και εις βάρος των καταθετών, που σημαίνει ότι είναι και εις βάρος εκείνων που κάνουν χρήση των πιστώσεων, διότι τελικά με υψηλά κόστη τα πιστωτικά ιδρύματα οδηγούν πράγματι σε μικρά επιτόκια καταθέσεων και υψηλά επιτόκια χορηγήσεων.
Κύριε Πρόεδρε, σας ευχαριστώ για την ανοχή σας. Καταλήγοντας, θέλω να πω το εξής. Καμία αγορά δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά, να αποδώσει και να έχει πραγματικά αποτελέσματα, καμία από τις τρεις αγορές, αν δεν υπάρχει πραγματικά υγιές πιστωτικό σύστημα. Εάν το τραπεζικό σύστημα δεν λειτουργεί σωστά καμία από τις αγορές δεν λειτουργεί σωστά.
Επομένως, αρρωσταίνει το όλο σύστημα λειτουργίας των αγορών και αυτό είναι εις βάρος κυρίως των φτωχότερων που αναγκάζονται να προσφεύγουν σε δανεισμό στις τράπεζες. Πιστεύω όλοι μας να δούμε αυτό το νομοσχέδιο με καλύτερο τρόπο και να προσφύγουμε πράγματι στην αναγκαιότητα επιψήφισης συνολικά του νομοσχεδίου.
Ευχαριστώ πολύ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)
Κάντε κλικ εδώ για να δείτε την ανακοίνωση υποψηφιότητας του Ξ. Βεργίνη για το Δήμο Λευκάδας και να εγγραφείτε στο κανάλι του στο YouTube.
Ηρώων Πολυτεχνείου 9
1ος όροφος
Τηλ. 26450-24506
Φαξ 26450-29494
31100 - ΛΕΥΚΑΔΑ
Email: xverginis@gmail.com