Μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου: «Προμήθειες Φορέων εποπτευομένων από το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και άλλες διατάξεις».
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Το λόγο έχει ο κ. Βεργίνης με την αγόρευση του οποίου ολοκληρώνουμε και την αποψινή μας συνεδρίαση.
ΞΕΝΟΦΩΝ ΒΕΡΓΙΝΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, κύριοι συνάδελφοι, σήμερα άρχισε η συζήτηση για ένα πραγματικά σοβαρό νομοσχέδιο, ένα νομοσχέδιο που στη σειρά συμπληρώνει μια νομοθετική πρωτοβουλία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και αφορά ένα θέμα πάρα πολύ σοβαρό, το θέμα των προμηθειών στα νοσοκομεία.
Γνωρίζουμε όλοι ποιο σύστημα επικρατεί. Δεν ήταν πιστεύω στις προθέσεις του νομοθέτη —με το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο που γίνονταν αυτές οι προμήθειες στα νοσοκομεία- να το οδηγήσει να καταλήξει τελικά στη σημερινή κατάσταση, δηλαδή σε μια κατάσταση που διακρίνεται για το δαιδαλώδες, το δαπανηρό και το αδιαφανές του συστήματος. Και βέβαια, ό,τι νομοθέτημα και αν έχει κανείς για ψήφιση, δεν μπορεί να είναι βέβαιος ότι δεν θα προκύψουν τέτοια φαινόμενα στην πορεία της εφαρμογής του. Ένα είναι βέβαιο, ότι πρέπει να προσπαθούμε να σμικρύνουμε αυτήν τη δυνατότητα που έχει κάθε φορά η γραφειοκρατία να δημιουργεί και βεβαίως, να περιορίσουμε και την αδιαφάνεια και φαινόμενα που πραγματικά προσβάλλουν όχι μόνο το ίδιο το σύστημα, αλλά και την κοινωνική αλληλεγγύη μέσα από το σύστημα.
Κύριοι συνάδελφοι, θεωρώ ότι η ηγεσία του Υπουργείου Υγείας με το νέο αυτό νομοθετικό πλαίσιο δίνει πράγματι αυτό που απαιτεί το σύστημα, δηλαδή ευελιξία, ελεγξιμότητα και σαφώς διαφάνεια. Εκείνο το οποίο απομένει είναι η εφαρμογή του. Στην εφαρμογή του τουλάχιστον αυτή τη στιγμή μέσα από το νομοσχέδιο φαίνεται ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου διαλέγει κάτι που είναι σημαντικό, μια διαφοροποίηση στο σύστημα. Δηλαδή, κάνει μια κεντρικοποίηση στο σύστημα έτσι, ώστε πραγματικά να μπορεί να ελέγχει μέσα από μια επιτροπή η οποία προτείνεται από τον Υπουργό, αλλά περνά τη διαδικασία έγκρισης μέσα από το νομοθετικό πλαίσιο, δηλαδή την Επιτροπή Διαφάνειας της Βουλής. Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό σημείο, ότι δηλαδή οι άνθρωποι αυτοί που θα είναι μέλη αυτής της επιτροπής θα έχουν τουλάχιστον την έγκριση της διαφάνειας και βεβαίως την έγκριση της ευθύνης που πρέπει να διέπει αυτά τα μέλη.
Όμως, δυο πράγματα πρέπει να πω. Ό,τι σύστημα και αν διαλέξουμε, κεντρικοποιημένο ή αποκεντρικοποιημένο, πρέπει να προσέξουμε πράγματι πρώτον, το οργανωτικό και διοικητικό και διαχειριστικό μέρος και δεύτερον, τη λειτουργία των ελεγκτικών μηχανισμών διαχείρισης. Είναι δυο βασικά πράγματα. Αν δεν μπορέσουμε να κάνουμε μια σωστή διοικητική διάρθρωση και παράλληλα μια τέτοια οργανωτική δομή, ώστε το σύστημα να λειτουργεί, αλλά να λειτουργεί κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να είναι ελέγξιμες οι παρεμβάσεις και παράλληλα να μπορέσει να είναι αποδοτικό και αποτελεσματικό το σύστημα, τότε ξανά θα πέσουμε στην ίδια κατάσταση που επικρατεί σήμερα, δηλαδή μια κατάσταση μη ελέγξιμη και αδιαφανή.
Τι πρέπει να γίνει; Η διαδικασία και η διόρθωση των μηχανισμών παρέμβασης πρέπει να είναι πράγματι ευκρινής, να είναι σίγουρα προβλέψιμη και οπωσδήποτε να είναι ενιαία προς κάθε κατεύθυνση.
Τι είναι, λοιπόν, εκείνο το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που πρέπει πραγματικά να προσέξει αυτό το σύστημα; Για εμένα είναι οι λεγόμενες προδιαγραφές που θα πρέπει να είναι ενιαίες προς κάθε κατεύθυνση, προς όλη την επικράτεια και να πάψουν να είναι φωτογραφικές.
Κύριοι συνάδελφοι, γνωρίζουμε όλοι πώς λειτουργεί το σύστημα σήμερα. Είναι ή δεν είναι φωτογραφικές πλέον οι προδιαγραφές, οι οποίες γίνονται; Για να μην πούμε ότι, πριν ακόμα δοθούν οι προδιαγραφές, ήδη υπάρχουν οι αντίστοιχες επαφές των συναρμοδίων και αρμοδίων με προμηθευτές και μη προμηθευτές, έτσι ώστε να ορίσουν τι προδιαγραφές πρέπει να υπάρξουν, ώστε να εξυπηρετηθούν οι άλφα ή οι βήτα προμηθευτές κ.ο.κ.
Συνεπώς, λοιπόν, κύριε Υπουργέ, αυτό που έχει σημασία και που προέρχεται από το νομοσχέδιό σας είναι ότι προβλέπεται να υπάρξουν ενιαίες προδιαγραφές προς κάθε κατεύθυνση και επιπλέον να υπάρξει κωδικοποίηση των προμηθευτών μέσα από τα μητρώα προμηθευτών. Έτσι, πράγματι διασφαλίζεται μία διαδικασία, η οποία τουλάχιστον έχει τα στοιχεία της διαφάνειας, έχει τα στοιχεία επίσης της προβλεψιμότητας και έχει τα στοιχεία επίσης του ελεγκτικού μηχανισμού. Από αυτήν την πλευρά, νομίζω ότι ο νομοθέτης κάνει μια σημαντική τομή στο ήδη υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο και κυρίως με βάση τα στοιχεία τα οποία σήμερα προκύπτουν από την πραγματοποίηση, την υλοποίηση του ήδη υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου μπορεί πράγματι στο μέλλον να τα αποφύγει.
Το άλλο που μπορεί κανείς να πει πράγματι είναι ότι προβλέπεται αυτή η σχολή στελεχών. Μου αρέσει, κύριε Υπουργέ, διότι πράγματι τελικά αυτό που έχει σημασία είναι ότι πρέπει το ανθρώπινο δυναμικό το οποίο στελεχώνει αυτούς τους μηχανισμούς να λειτουργήσει άψογα. Και θα λειτουργήσει, κύριε Υπουργέ, όπως το λέτε, εάν είναι πράγματι εκπαιδευμένο και αν μπορεί αυτό το προσωπικό να ανταποκριθεί στις ανάγκες και τις ευθύνες του συστήματος. Θεωρώ ότι η αναμόρφωση του όλου συστήματος δεν μπορεί να περιοριστεί και να προέλθει μόνο από την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου, αλλά πρέπει να προέλθει και από τους μηχανισμούς εκείνους που πρέπει πράγματι να τεθούν σε εφαρμογή αλλά και να ελέγχεται από εκείνο το ανθρώπινο δυναμικό που θα πρέπει να έχει εκείνα τα στοιχεία που μπορούν να το καταστήσουν και ικανό και αποτελεσματικό στην εφαρμογή του συστήματος.
Κύριε Πρόεδρε, δεν θα επεκταθώ περισσότερο και λόγω της ώρας, θεωρώ όμως ότι το παρόν νομοσχέδιο προς ψήφιση δίνει τη δυνατότητα μεγαλύτερης βελτίωσης και περισσότερης αποτελεσματικότητας, επί του προκειμένου για την υλοποίηση της αλλαγής που θέλουμε του πλαισίου των προμηθειών στα νοσοκομεία μας και γενικότερα στο θεσμικό πλαίσιο που προβλέπεται να εφαρμοστεί για τα θέματα υγείας. Θεωρώ επομένως ότι το νομοσχέδιο μπορεί να μην έχει την πληρότητα -αυτό που θέλει κανείς- της πλατωνικής φιλοσοφίας, αλλά σαφέστατα είναι πολύ καλύτερο του προηγουμένου, κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, αφού θεραπεύει τα χρόνια προβλήματα και τις παραλείψεις που υπάρχουν στο ισχύον σύστημα των προμηθειών των προϊόντων και υπηρεσιών υγείας και πρόκειται πράγματι για μια αξιόλογη προσπάθεια, την οποία καλώ βεβαίως όλοι μας και να εκτιμήσουμε και να υπερψηφίσουμε.
Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ευχαριστούμε τον κ. Βεργίνη.
Κάντε κλικ εδώ για να δείτε την ανακοίνωση υποψηφιότητας του Ξ. Βεργίνη για το Δήμο Λευκάδας και να εγγραφείτε στο κανάλι του στο YouTube.
Ηρώων Πολυτεχνείου 9
1ος όροφος
Τηλ. 26450-24506
Φαξ 26450-29494
31100 - ΛΕΥΚΑΔΑ
Email: xverginis@gmail.com