Μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών:
«Προϋποθέσεις διαφάνειας για την πληροφόρηση σχετικά με εκδότες των οποίων οι κινητές αξίες έχουν εισαχθεί προς διαπραγμάτευση σε οργανωμένη αγορά και άλλες διατάξεις»
(2η Συνεδρίαση)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Μα, τι να κάνω; Αυτό προβλέπει. Αλλά θα δοθεί χρόνος ιδιαίτερα στους εισηγητές, στους κοινοβουλευτικούς και σε άλλους, όπως πάντα. Νομίζω ότι δεν είχατε ποτέ τέτοιο πρόβλημα.
Κύριε Βεργίνη, έχετε το λόγο.
ΞΕΝΟΦΩΝ ΒΕΡΓΙΝΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριοι Υπουργοί, κύριοι συνάδελφοι, θα έμπαινα αμέσως στο νομοσχέδιο και βεβαίως στη συζήτηση επί των άρθρων. Θα μου επιτρέψετε όμως να κάνω δύο-τρεις παρατηρήσεις, δεδομένου ότι πράγματι καταμέτρησα το χρόνο των συναδέλφων, επειδή παρακολούθησα τη χθεσινή συνεδρίαση από την αρχή μέχρι το τέλος. Διαπίστωσα λοιπόν ότι διατέθηκε πάρα πολύ λίγος χρόνος για τη συζήτηση του νομοσχεδίου. Το μεγαλύτερο μέρος και, αν θέλετε στατιστικά το 87%, διατέθηκε για συζήτηση περί ομολόγων και βεβαίως για τη γνωστή περίπτωση. Επομένως, ο διαθέσιμος χρόνος για συζήτηση του νομοσχεδίου ήταν για μένα ανεπαρκέστατος. Θα πρέπει λοιπόν να κουβεντιάσουμε για το νομοσχέδιο.
Σε ό,τι αφορά τα προηγούμενα, θα ήθελα να κάνω τις εξής παρατηρήσεις: Πραγματικά παρακολουθώντας τη συζήτηση περί των ομολόγων, αρχικά υπήρξε το επιχείρημα των κρυφών ή των διαβολεμένων ομολόγων, όπως ονομάστηκαν. Αποδείχθηκε τελικά, κύριοι συνάδελφοι, ότι δεν υπάρχουν κρυφά ούτε διαβολεμένα ομόλογα. Υπάρχουν τραπεζικά προϊόντα, υπάρχουν διεθνή προϊόντα στην τραπεζική, διατραπεζική και χρηματιστηριακή αγορά.
Άρα δεχθήκατε τελικά, κύριοι συνάδελφοι της Αντιπολίτευσης, ότι μπορούν να εκδοθούν τέτοια ομόλογα και εκδίδονται εδώ και δεκαετίες στη διεθνή αγορά. Επομένως, αποτελεί διεθνή πρακτική η έκδοση τέτοιων ομολόγων. Σήμερα όλοι μας παραδεχόμαστε ότι τελικά η έκδοση ομολόγων είναι όχι απλά νόμιμη αλλά και επιβεβλημένη μέσα στη διεθνή πρακτική.
Σήμερα δε, παρακολουθώντας τη συζήτηση στη ΝΕΤ μεταξύ του Υπουργού κ. Δούκα και του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΠΑΣΟΚ κ. Καστανίδη, είδα ότι ο κ. Καστανίδης δήλωσε πως δεν φταίνε τα ομόλογα και το χάρηκα πάρα πολύ που το είπε, γιατί τελικά πρέπει να εντοπίσουμε πού υπάρχει το πρόβλημα.
Μια δεύτερη παρατήρηση. Αρχικά κατηγορούσαμε τις διαμεσολαβούσες τράπεζες ότι έφταιγαν στην έκδοση των ομολόγων και κατά πόσον πράγματι αυτές έκαναν υπερτίμηση ή όχι των ομολόγων. Είναι γνωστό ότι οι διαμεσολαβούσες τράπεζες δεν έχουν την ανάγκη να δίνουν αναφορά. Αναμφισβήτητα δημιουργούν τις δικές τους διαδικασίες και επομένως τον ανάλογο χειρισμό που οι ίδιες νομίζουν. Είναι γεγονός πάντως ότι αποδείχθηκε πως οι τράπεζες, είτε ελληνικές είτε διεθνείς, είναι διεθνώς παραδεδεγμένες. Άρα, λοιπόν, και αυτό το επιχείρημα δεν στέκει.
Το τρίτο επιχείρημα είναι το εξής: Αποδείχθηκε τελικά ότι τα ομόλογα τα οποία χειρίστηκαν τα ταμεία δεν έχασαν. Τουλάχιστον αυτή την στιγμή που μιλάμε, ξέρουμε όλοι ότι γνωρίζουμε τα περιουσιακά στοιχεία από μετοχές ή ομόλογα, μόνο εάν ρευστοποιηθούν. Αυτό είναι γνωστό σε όλους μας. Πριν να ρευστοποιηθούν οι άυλοι τίτλοι δεν μπορεί κανείς να θεωρεί ότι έχει συγκεκριμένο εισόδημα. Άρα, λοιπόν, η πρώτη παρατήρηση σε αυτό το σημείο είναι ότι πραγματικά επιτέλους πρέπει να συμφωνήσουμε ότι μιλάμε για περιουσιακά στοιχεία, όταν ρευστοποιούνται οι άυλοι τίτλοι.
Επίσης, είναι δυνατόν να λέμε ότι δεν μπορούν τα ταμεία να πληρώσουν συντάξεις, διότι εξαιτίας αυτού του θέματος δεν έχουν να πληρώσουν; Αυτό απορρίφθηκε και καταρρίφθηκε από τη στιγμή που αποδεικνύεται, στατιστικά πλέον, ότι το 2003 τα ταμεία είχαν ως αποθεματικά 22.000.000.000 ευρώ, σήμερα δε έχουν 31.000.000.000 ευρώ. Δεν θα δεχθώ ότι σε γενικό πλαίσιο τα δομημένα αυτά ομόλογα αντιπροσωπεύουν το 2% ή το 2,5%, διότι αυτό είναι γενικό και οι μέσοι όροι ποτέ δεν λένε την αλήθεια. Αναμφισβήτητα αυτό το οποίο έχει σημασία, είναι ότι κάποια από τα ταμεία αυτά, έκαναν μία επένδυση σε δομημένα ομόλογα με λιγοστή γνώση και της ποιότητας των ομολόγων αλλά κυρίως των κινήσεων. Επομένως, το όλο πρόβλημα περιορίζεται στο κατά πόσον πράγματι αυτά τα ομόλογα διέτρεξαν κάποια διαδρομή -δεν είναι υποχρεωτικό να τα παρακολουθεί κανένα υπουργείο και καμία κυβέρνηση- ενώ παράλληλα θα πρέπει να δούμε —εδώ εντοπίζεται το ερώτημα- εάν τελικά αγοράστηκαν από τον τελικό αγοραστή υπερτιμημένα ή όχι.
Νομίζω ότι επιτέλους, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πρέπει να δώσουμε απάντηση σ’ αυτό το θέμα, το οποίο ερευνάται, όπως γνωρίζετε, από όλες τις πλευρές. Επομένως, θεωρώ ότι η Κυβέρνηση πράγματι ανταποκρίνεται στο χρέος της.
Σε ό,τι αφορά τα άρθρα του νομοσχεδίου, θεωρώ ότι το παρόν νομοσχέδιο, όπως είπα και χθες στη συζήτηση επί της αρχής, δίνει σημαντικές λύσεις σε πολλά πράγματα και κυρίως δίνει μία λύση, που είναι σήμερα ίσως πρωτεύον θέμα. Στη σύγχρονη εποχή που ζούμε, η πληροφόρηση θεωρείται πρώτο και βασικό στοιχείο, το οποίο είναι από μόνο του αναγκαίο και απαραίτητο, προκειμένου να προφταίνει κανείς στο χρόνο. Κυρίως, όμως, είναι αναγκαίο, δεδομένου ότι η πληροφόρηση είναι το πλέον υψηλό στοιχείο κόστους. Όποιος σήμερα, κυρίως από πλευράς επιχειρήσεων, όταν μάλιστα έχουμε ηλεκτρονική και ψηφιακή διαχείριση, δεν έχει την πληροφόρηση, δεν μπορεί να σταθεί στη σημερινή ανταγωνιστική κοινωνία και κυρίως στην ανταγωνιστική διεθνή αγορά, όταν μάλιστα αυτή η αγορά φημίζεται για την παγκοσμιοποίησή της.
Επομένως, όπως είπα, έρχεται η Κυβέρνηση να θέσει για να εγκριθεί και να ψηφιστεί από το Ελληνικό Κοινοβούλιο ένα νομοσχέδιο, που θα δώσει περισσότερη διαφάνεια και περισσότερες δυνατότητες στις επενδυτικές υπηρεσίες, αλλά και στην κεφαλαιαγορά για να ελέγχει.
Συγκεκριμένα, το Κεφάλαιο Α’ περιλαμβάνει τα άρθρα 1 έως 3 και αναφέρεται με σαφήνεια και επάρκεια κυρίως στο σκοπό και στους στόχους που δίνει η Οδηγία 109/2004.
Στο Κεφάλαιο Β’, που περιλαμβάνει τα άρθρα 4 έως 8, στο άρθρο 4 γίνεται μία αναφορά στην ετήσια οικονομική έκθεση, σύμφωνα με την οποία ο εκδότης υποχρεούται να δημοσιοποιήσει την ετήσια οικονομική έκθεση της εταιρείας εντός τριών μηνών. Πρέπει δε να παραμένει αυτό μέχρι τη λήξη της οικονομικής χρήσης.
Το άρθρο 5 αναφέρεται στην εξαμηνιαία οικονομική έκθεση και περιλαμβάνει όχι μόνο το τι συνέβη, αλλά και τις προοπτικές του επόμενου εξαμήνου.
Στο άρθρο 6 θεσπίζεται η υποχρέωση του εκδότη να δημοσιοποιεί τριμηνιαίες οικονομικές καταστάσεις και στο άρθρο 7 περιλαμβάνεται σημαντική πρόβλεψη, δηλαδή δίνεται η δυνατότητα στον εκδότη να δημοσιεύει ανακοίνωση του διοικητικού συμβουλίου, που να περιλαμβάνει αναλυτική περιγραφή των γεγονότων και συναλλαγών που έλαβαν χώρα στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Είναι ένα στοιχείο το οποίο δεν υπήρχε πριν, ούτε θεσμικά ούτε πρακτικά.
Στο άρθρο 8 έχουμε αναφορά εξαιρέσεων από την υποχρέωση περιοδικής πληροφόρησης.
Στο Κεφάλαιο Γ’, που περιλαμβάνει τα άρθρα 9 έως 16, εμπεριέχονται οι υποχρεώσεις διαρκούς πληροφόρησης του επενδυτικού κοινού. Ειδικότερα στο άρθρο 9 προβλέπεται η υποχρέωση ενημέρωσης σε περίπτωση απόκτησης ή διάθεσης σημαντικών συμμετοχών, ενώ στο άρθρο 10 η υποχρέωση ενημέρωσης στην περίπτωση απόκτησης ή διάθεσης άσκησης σημαντικών ποσοστών δικαιωμάτων ψήφου.
Στο άρθρο 11 αναφέρεται η υποχρέωση ενημέρωσης σε περίπτωση απόκτησης ή διάθεσης χρηματοπιστωτικών μέσων, ουσιαστικά δηλαδή επεκτείνει την υποχρέωση ενημέρωσης που προβλέπεται από το άρθρο 9.
Το άρθρο 12 αναφέρεται στις εξαιρέσεις από την υποχρέωση ενημέρωσης, όπως αυτά προβλέπονται στα άρθρα 9 και 10.
Το άρθρο 13 προβλέπει περιπτώσεις απαλλαγής από την υποχρέωση ενημέρωσης του άρθρου 14.
Στο άρθρο 14 έχουμε την πρόβλεψη των διαδικασιών για τη δημοσιοποίηση σημαντικών συμμετοχών, ενώ το άρθρο 15 αναφέρεται συγκεκριμένα στην υποχρέωση δημοσιοποίησης σε περίπτωση απόκτησης ή διάθεσης κυρίως ιδίων μετοχών.
Το άρθρο 16 αναφέρεται στις συμπληρωματικές πληροφορίες των ανωτέρω άρθρων του κεφαλαίου.
Στο Κεφάλαιο Δ’ έχουμε τα άρθρα 17 και 18. Εδώ αναφέρονται κυρίως οι υποχρεώσεις ενημέρωσης των κατόχων κινητών αξιών, οι οποίες έχουν εισαχθεί προς διαπραγμάτευση σε οργανωμένη αγορά.
Πιο συγκεκριμένα, το άρθρο 17 αναφέρεται στην παροχή διευκολύνσεων και πληροφοριών, όταν οι εκδότες προβαίνουν σε κινητές αξίες.
Το άρθρο 18 αναφέρεται στη διαβίβαση πληροφοριών με χρήση ηλεκτρονικών μέσων.
Το Κεφάλαιο Ε’ με τα άρθρα 19 έως 22, περιλαμβάνει πρόσθετες υποχρεώσεις σχετικά με τη δημοσιοποίηση ρυθμιζόμενων πληροφοριών. Ειδικότερα το άρθρο 19, αναφέρεται στην ενημέρωση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς. Πρόκειται πραγματικά για μία καινοτόμο και σημαντική διάταξη, η οποία ρυθμίζει τις υποχρεώσεις της ενημέρωσης της αρμόδιας αρχής. Νομίζω ότι πρέπει να σταθούμε λίγο σ’ αυτό το άρθρο.
Το άρθρο 20 αναφέρεται στη γλώσσα δημοσιοποίησης των πληροφοριών και το άρθρο 21 είναι μία ειδική περίπτωση, που αναφέρεται στην πρόσβαση σε ρυθμιζόμενες πληροφορίες που προέρχονται από εκδότη ή πρόσωπο που ζήτησε την εισαγωγή προς διαπραγμάτευση σε οργανωμένη αγορά χωρίς τη συγκατάθεση του εκδότη. Είναι μία ειδική περίπτωση, που πρέπει να προσεχθεί.
Το άρθρο 22, προβλέπει τις προϋποθέσεις απαλλαγής του εκδότη από τις υποχρεώσεις που προβλέπονται στα άρθρα 4 και 7.
Το κεφάλαιο ΣΤ', άρθρα 23-26, περιλαμβάνει τις αρμοδιότητες της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς. Κυρίως περιλαμβάνει το επαγγελματικό απόρρητο, της συνεργασία μεταξύ εποπτικών αρχών, διάφορα προληπτικά μέτρα και τις προβλεπόμενες κυρώσεις.
Το άρθρο 23, αναφέρεται στις αρμοδιότητες της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς. Εδώ συμφωνώ, κύριοι συνάδελφοι, ότι ο εκδότης πρέπει να συμμορφωθεί με τα κριτήρια του άρθρου 23 και να κάνει υπεύθυνη δήλωση ότι τήρησε τους κανόνες. Το είπε και ο υπεύθυνος από την Αξιωματική Αντιπολίτευση, ο καθηγητής κ. Χριστοδουλάκης, στην Επιτροπή που συζητούσαμε το θέμα και συμφωνώ. Να γίνεται δε, δειγματοληπτικός έλεγχος, όπως αναφέρεται μεν, σε μικρά ή μεγάλα ποσά, αλλά συμφωνώ επίσης μαζί σας κύριε Χριστοδουλάκη ότι πρέπει για τα μεγαλύτερα ποσά —αν δεν είναι εκατό, εκατόν πενήντα, εμείς θέτουμε θέμα κύριε Υπουργέ, πέρα από τη δειγματοληπτική αναφορά, για κάποια συγκεκριμένα πολύ μεγάλα ποσά- να είναι υποχρεωτική η παρακολούθηση και ο έλεγχος.
Σε ό,τι αφορά το κεφάλαιο Ζ’, άρθρα 27-34, περιλαμβάνει όλες τις μεταβατικές, τελικές και λοιπές διατάξεις.
Κύριοι συνάδελφοι, στο άρθρο 27 περιγράφονται όλες οι εξαιρέσεις και οι απαλλαγές από την υποχρέωση δημοσιοποίησης οικονομικών καταστάσεων του κανονισμού 1606/2002.
Με το άρθρο 28, τροποποιούνται οι διατάξεις του ν. 3283/2004 σχετικά με την εισαγωγή και τη διαπραγμάτευση μεριδίων αμοιβαίων κεφαλαίων που αναπαράγουν χρηματιστηριακό δείκτη σε μια οργανωμένη αγορά.
Το άρθρο 29, θεσπίζει τη δυνατότητα δημιουργίας πλαισίου Πολυμερούς Μηχανισμού Διαπραγμάτευσης από το Χρηματιστήριο.
Το άρθρο 30, λειτουργεί συμπληρωματικά ως προς το νόμο και αυτό αναφέρεται στις δημόσιες προτάσεις.
Το άρθρο 31, αναφέρεται στον τύπο των εταιρειών επενδύσεων, κυρίως στην ποντοπόρα ναυτιλία, ο οποίος πρέπει να πω ότι αποτελεί ουσιαστικά και το μοναδικό τρόπο εισαγωγής των εταιρειών αυτών στο Χρηματιστήριο. Πρέπει και αυτό να προσεχθεί και να το τονίσουμε ιδιαιτέρως. Νομίζω ότι πρέπει να συγχαρούμε, σε ό,τι αφορά αυτό το συγκεκριμένο άρθρο, την πολιτική ηγεσία που το περιέλαβε.
Τα υπόλοιπα άρθρα και κυρίως το άρθρο 33, αναφέρεται στις διατάξεις που καταργούνται ή τροποποιούνται ως αποτέλεσμα της εφαρμογής της συγκεκριμένης Οδηγίας, της Οδηγίας 109/2004.
Εδώ, κύριοι συνάδελφοι, κύριε Πρόεδρε, μου δίνεται η ευκαιρία να πω -και θέλω να προσεχθεί αυτό- ότι κάνουν λάθος οι συνάδελφοι και γίνεται και λάθος καταγραφή στα Πρακτικά όταν λέμε Οδηγία 2004/109. Είναι λάθος. Να γίνει σαφές ότι οι Οδηγίες, κύριε Πρόεδρε, όταν αναφέρονται, αναφέρεται πρώτα το έτος και μετά ο αριθμός της Οδηγίας, διότι γίνεται λάθος και στην αναγραφή των πρακτικών, κύριε Πρόεδρε. Αντίθετα, στον Κανονισμό, αναφέρεται πρώτα ο αριθμός του Κανονισμού και εν συνεχεία το έτος, διότι γίνεται σύγχυση. Αν δεν αναφερθεί ότι είναι Οδηγία ή Κανονισμός, τότε κάνουμε σύγχυση ως προς την αναφορά, αλλά και το περιεχόμενο.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τελειώνοντας λέω το εξής: Η Κυβέρνηση με το υπό ψήφιση νομοσχέδιο πράγματι ακολουθεί και τις εντολές του ελληνικού λαού που την εξέλεξε και τις κατευθύνσεις του Πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή. Κάνει πράξη τις κυβερνητικές εξαγγελίες και τις υποσχέσεις και δημιουργεί πραγματικά —και πρέπει να το αποδεχθούμε αυτό- ένα αυστηρό αλλά και ευέλικτο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της Κεφαλαιαγοράς, αλλά και των επενδυτικών υπηρεσιών. Με τι στόχο; Με μοναδικό στόχο τη διαφάνεια, την προστασία του επενδυτικού κοινού και την αποτελεσματική λειτουργία της αγοράς. Γι' αυτό κύριοι συνάδελφοι, προτείνω την υπερψήφισή του από όλες τις παρατάξεις του Κοινοβουλίου.
Σε ό,τι αφορά τις τροπολογίες, πράγματι εισηγούμαι την υπερψήφιση των τροπολογιών, κυρίως σε εκείνες οι οποίες αναφέρονται στις διαδικασίες καλύτερης λειτουργίας των υπηρεσιών.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Κύριοι συνάδελφοι, όταν πράγματι διαπιστώνει η εκτελεστική εξουσία ότι κάποιες υπηρεσίες και οργανισμοί δεν λειτουργούν επαρκώς λόγω έλλειψης, πράγματι, καθαρού θεσμικού πλαισίου. Να μην το αρνούμαστε γιατί όταν το αρνούμαστε θα έχουμε εν συνεχεία τις συνέπειές τους και οι συνέπειες πολλές φορές είναι ανεξέλεγκτες.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ολοκληρώστε σας παρακαλώ.
ΞΕΝΟΦΩΝ ΒΕΡΓΙΝΗΣ: Κλείνω, κύριε Πρόεδρε.
Γι' αυτό, λοιπόν, προτείνω την υπερψήφιση των τροπολογιών.
Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)
Κάντε κλικ εδώ για να δείτε την ανακοίνωση υποψηφιότητας του Ξ. Βεργίνη για το Δήμο Λευκάδας και να εγγραφείτε στο κανάλι του στο YouTube.
Ηρώων Πολυτεχνείου 9
1ος όροφος
Τηλ. 26450-24506
Φαξ 26450-29494
31100 - ΛΕΥΚΑΔΑ
Email: xverginis@gmail.com