Μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου:
«Αναδιοργάνωση του Πυροσβεστικού Σώματος, αναβάθμιση της αποστολής του και άλλες διατάξεις».
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Τραγάκης): Ευχαριστούμε, κύριε συνάδελφε.
Ο συνάδελφος κ. Βεργίνης έχει το λόγο.
ΞΕΝΟΦΩΝ ΒΕΡΓΙΝΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, κύριοι συνάδελφοι, πραγματικά παρακολουθούμε αλληλοχειροκροτήματα μεταξύ των συναδέλφων ιδιαίτερα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Γιατί; Γιατί δηλώνουν ότι θέλουν να καταψηφίσουν —και καταψηφίζουν άλλωστε- το υπό συζήτηση νομοσχέδιο. Και αυτό γιατί το κάνουν; Γιατί το καταψηφίζουν; Το καταψηφίζουν και δεν φέρνουν στη θέση του κάποιες άλλες προτάσεις που οι ίδιοι επιθυμούν. Τις προτάσεις αυτές δεν τις καταθέτουν. Δεν μας λένε, δηλαδή, αν στη θέση των προτάσεων και του περιεχομένου του υπό συζήτηση νομοσχεδίου υπάρχει κάτι άλλο, το οποίο πρέπει να προτείνουμε και να αντικαταστήσουμε αυτό το οποίο έρχεται.
ΒΥΡΩΝ ΠΟΛΥΔΩΡΑΣ (Υπουργός Δημόσιας Τάξης): Αυτό είναι σωστό.
ΞΕΝΟΦΩΝ ΒΕΡΓΙΝΗΣ: Αντίθετα, θα έλεγα έχουμε μια κατάκριση του νομοσχεδίου χωρίς κρίση, απόρριψη χωρίς πρόταση αντικατάστασης, όπως λέγαμε παλιά, ως τιμή αντικατάστασης.
Αντίθετα, σε θέση ουσίας και εκσυγχρονισμού που παραθέτει το περιεχόμενο του υπό συζήτηση νομοσχεδίου σε ό,τι αφορά το Πυροσβεστικό Σώμα οι κύριοι συνάδελφοι το μόνο που παραθέτουν είναι γενικότητες και συνθηματολογία. Είναι μόνιμη επωδός, μια «πλαθολεξία» και θολούρα, χωρίς απλές κουβέντες και καθαρότητα πρακτικών λύσεων και πρακτικού λόγου.
Κύριοι συνάδελφοι, θεωρώ ότι το υπό ψήφιση νομοσχέδιο αποτελεί πράγματι τομή για τον εκσυγχρονισμό του Πυροσβεστικού Σώματος στη χώρα μας. Πρόκειται επιτέλους για ένα —και κανείς δεν μπορεί να το αμφισβητήσει- ενιαίο κείμενο -το χειροκροτώ αυτό, κύριε Υπουργέ- στο οποίο ενσωματώνονται κατά τρόπο συνοπτικό, σαφή αλλά και περιεκτικό, οι ισχύουσες για την αποστολή του Πυροσβεστικού Σώματος διατάξεις, οι οποίες πρέπει να πω ότι είναι διάσπαρτες σε διάφορα νομοθετικά κείμενα. Πρόσθετα δε, νομοθετούνται νέες δράσεις, αρμοδιότητες που συμβάλουν στην ενίσχυση και αναβάθμιση του Πυροσβεστικού Σώματος.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όπως όλοι γνωρίζουμε, η συνδρομή της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας στην αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών αλλά και των ακραίων καιρικών φαινομένων, που δυστυχώς τελευταία πολλαπλασιάζονται, είναι άκρως σημαντική και μοναδική η συμβολή του Πυροσβεστικού Σώματος στο στόχο της ασφάλειας και της προστασίας της ζωής και της περιουσίας των πολιτών.
Οι Έλληνες πολίτες, άλλωστε, το αναγνωρίζουν αυτό. Από διάφορες μετρήσεις, κύριοι που παρίστασθε και συμπαρίστασθε και βοηθάτε το έργο του Υπουργού, πρέπει να σας πω πως φαίνεται ότι απόλυτος εμπιστοσύνη εκφράζεται από τους Έλληνες πολίτες, αφού το 95%, σύμφωνα με έρευνα της Κάπα Research, στηρίζουν και αγαπούν το Σώμα αυτό, το Πυροσβεστικό Σώμα.
Η Κυβέρνηση του Κώστα Καραμανλή, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, με συνέπεια πάντα, όπως τουλάχιστον μέχρι τώρα αποδεικνύεται στις εξαγγελίες της, έρχεται με αυτό το νομοσχέδιο να συνεχίσει πράγματι ένα μεταρρυθμιστικό έργο που ξεκίνησε εδώ και δυόμισι χρόνια.
Ο πρώτος νόμος που ήρθε για την προσπάθεια οργάνωσης του Πυροσβεστικού Σώματος το 1930, ο ν. 4661, ίδρυσε αυτό το Σώμα, προκειμένου να επιφορτισθεί με την αποκλειστική ευθύνη της πυροπροστασίας και πυρόσβεσης της χώρας.
(3MB)
Από τότε μέχρι σήμερα πράγματι υπήρξαν σημαντικές αλλαγές και πρέπει να πούμε ότι το ΠΑ.ΣΟ.Κ. το 1987 ίδρυσε την ΕΜΑΚ, ένα Σώμα το οποίο πράγματι μέχρι τώρα έχει προσφέρει πολλά. Επίσης της ανέθεσε το 1998 τη δασοπυρόσβεση. Παρά τις αντιρρήσεις τότε αποδεικνύεται ότι ήταν μία σωστή απόφαση.
Για την ορθή και αποτελεσματική, όμως, αντιμετώπιση όλων των αρμοδιοτήτων σήμερα με βάση τα νέα δεδομένα, τις νέες κατευθύνσεις και με τις νέες αλλαγές που έρχονται ακόμα και στις καιρικές συνθήκες, επιβάλλεται ο εκσυγχρονισμός της λειτουργίας, της σύνθεσης, αλλά και της χωροταξικής κατανομής που κάνετε στο Πυροσβεστικό Σώμα, κύριε Υπουργέ. Έτσι λοιπόν μ’ αυτόν τον τρόπο μπορεί να αναπτυχθεί και να καλυφθεί η όλη επικράτεια της χώρας μας με ένα πλήρες και οργανωμένο δίκτυο υπηρεσιών —αυτό δεν θέλουμε;- με αποκεντρωμένες αρμοδιότητες που θα μπορεί να ανταποκριθεί αποτελεσματικά σε νέες συνθήκες που προκύπτουν πράγματι εξαιτίας, όπως ανέφερα, της ραγδαίας τεχνολογικής εξέλιξης από τη μία μεριά, αλλά και από την άλλη μεριά της εμφάνισης ακραίων καιρικών φαινομένων και φυσικών καταστροφών.
Κύριοι συνάδελφοι, θεωρώ ότι μπορούμε πράγματι να απαριθμήσουμε ορισμένα σημεία πολύ σωστά και πρακτικά στο νομοσχέδιο. Παραδείγματος χάρη, δεν πρέπει να παρατηρήσει κανείς ότι περιλαμβάνει νέα φαινόμενα προστασίας από το Πυροσβεστικό Σώμα όπως είναι πράγματι βιολογικά, χημικά και ραδιολογικά φαινόμενα και συνέπειες που προκύπτουν απ’ αυτά; Αυτά δεν τα αντιμετωπίζει το νομοσχέδιο;
Επίσης, δεν προβλέπει μία καινοτομία στο άρθρο 7, ότι δηλαδή συνιστώνται για πρώτη φορά δύο πολύ σημαντικά για τη λειτουργία του Σώματος συλλογικά όργανα και καθορίζονται οι αρμοδιότητές τους; Πρόκειται πράγματι για το Συμβούλιο Επιτελικού Σχεδιασμού που είναι εντελώς αναγκαίο και το Συμβούλιο Διαχείρισης Κρίσεων τα οποία δεν μπορεί κανείς να κατακρίνει. Αντίθετα, πρέπει να τα χειροκροτήσει και να επαινέσει τον Υπουργό και βεβαίως και το Υπουργείο του και τους υπηρεσιακούς παράγοντες που υιοθετούν και βεβαίως εισηγούνται στον Υπουργό την ίδρυση αυτών των δύο συλλογικών οργάνων.
Επίσης, καθορίζεται η διάρθρωση των επαγγελματικών σχολών της Πυροσβεστικής Ακαδημίας και αυτό δεν είναι λίγο γιατί δεν καθορίζονται μόνο νέες αρμοδιότητες, αλλά «ανωτατοποιείται» το επίπεδο σπουδών της Σχολής Ανθυποπυραγών. Δεν κάνω λάθος, κύριε Υπουργέ. Νομίζω ότι όσοι διάβασαν το νομοσχέδιο είδαν ότι είναι σαφέστατο. Επομένως καλύπτουμε εδώ και μία προεκλογική δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας για αναβάθμιση της εκπαίδευσης των πυροσβεστών και γι’ αυτό πάλι σας συγχαίρω.
Επίσης, κατά τη γνώμη μου θα πρέπει να πω ότι αναφέρεστε ιδιαίτερα στον έλεγχο των κατασβεστικών μέσων και υλικών. Αυτό επίσης αποτελεί καινοτομία. Η διάταξη θεσμοθετεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα ακριβώς αυτήν την επιλογή, αλλά και την κρίση και την αξιολόγηση των κατασβεστικών μέσων και υλικών, αν γίνεται δηλαδή ο έλεγχος της καταλληλότητας αυτών των μέσων, όπως λέμε.
Παράλληλα, πρέπει να πω ότι ο έλεγχος της αποτελεσματικότητας των υλικών μέσων ως προς την κατασβεστική τους ικανότητα είναι εντελώς αναγκαίο στοιχείο το οποίο επίσης έρχεται με το περιεχόμενο αυτού του νομοσχεδίου.
Τέλος, πρέπει να αναφερθώ στην ποιοτική αναβάθμιση των παρεχόμενων στον πολίτη υπηρεσιών. Ακόμα κι αυτό θεσμοθετείται μέσα στο νέο νομοσχέδιο, κύριε Υπουργέ, και πράγματι πρέπει να σας συγχαρούμε διότι η ηθική και η υλική βράβευση των αποδοτικότερων υπηρεσιών του Σώματος και των πυροσβεστικών υπαλλήλων για εξαίρετες πράξεις αποτελεί αναγκαίο στοιχείο για τη σημερινή θέση του Πυροσβεστικού Σώματος. Αποτελεί έπαινο για τον Υπουργό το ότι φέρνει τέτοια διάταξη διότι κάποτε μας διαφεύγει η ποιοτική αναβάθμιση που έχει ως περιεχόμενο ακριβώς την ποιοτική διάκριση των ανθρώπων που αγωνίζονται καθημερινά για την προστασία της ζωής των πολιτών, αλλά και της περιουσίας τους.
Επίσης, καθορίζεται για πρώτη φορά ημέρα εκδήλωσης τιμής προς τους απόστρατους του Σώματος.
Για όλους αυτούς τους λόγους, κύριοι συνάδελφοι, νομίζω ότι πρέπει να υπερψηφίσουμε αντί να καταψηφίσουμε το νομοσχέδιο και να συγχαρούμε τον Υπουργό και τις υπηρεσίες του γιατί πράγματι φέρνουν τέτοιες θεσμικές καινοτομίες τις οποίες θέλουμε επίσης να δούμε και στην πρακτική εφαρμογή αυτού του νομοσχεδίου.
Σας ευχαριστώ πολύ.
(Χειροκροτήματα)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Τραγάκης): Ευχαριστούμε πολύ τον κύριο συνάδελφο. Ο Υπουργός σας επιβράβευσε μ’ ένα χειροκρότημα.
ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΦΟΥΣΑΣ: Και ο εισηγητής.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Τραγάκης): Και πολλοί άλλοι!
Κάντε κλικ εδώ για να δείτε την ανακοίνωση υποψηφιότητας του Ξ. Βεργίνη για το Δήμο Λευκάδας και να εγγραφείτε στο κανάλι του στο YouTube.
Ηρώων Πολυτεχνείου 9
1ος όροφος
Τηλ. 26450-24506
Φαξ 26450-29494
31100 - ΛΕΥΚΑΔΑ
Email: xverginis@gmail.com