Ημερομηνία: 7.5.08
Προς: Διευθυντή Εφημερίδας «Τα Νέα της Λευκάδας»
κ. Ηλία Κοντογεώργη
Κύριε Διευθυντά,
Στο φύλλο 980 της έγκριτης εφημερίδας σας δημοσιεύσατε την πρώτη συνέντευξη του Βουλευτή Λευκάδας κ. Θ. Σολδάτου. Ο κ. Βουλευτής μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στα θέματα: α) Λαϊκές Πολυκατοικίες, β) Νοσοκομείο και γ) Δίαυλο.
Επειδή από όσα ειπώθηκαν από τον κ. Βουλευτή προέκυψαν ορισμένα ζητήματα που αποτέλεσαν τη βάση συζητήσεων και μάλιστα δυσμενών σχολίων σε βάρος μου από μερίδα του τύπου και επειδή τα έργα στα οποία αναφέρθηκε τα θεωρώ «παιδιά» μου είμαι υποχρεωμένος να δώσω απάντηση είτε ως συμπλήρωση ή αποκατάσταση των όσων δεν είπε ή είπε επί των θεμάτων αυτών ο κ. Βουλευτής. Αυτό το κάνω ώστε οι ενδιαφερόμενοι να έχουν όλη την πληροφόρηση αλλά και ολόκληρη την αλήθεια. Άλλωστε, είμαι από τους λίγους Βουλευτές (ίσως ο μοναδικός) που κατά την προεκλογική περίοδο δεν αρκέστηκα σε συνθήματα και υποσχέσεις αλλά κατέγραψα σε φυλλάδιο τα όσα έπραξα (τουλάχιστον τα κυριότερα) σε μορφή απολογισμού - πεπραγμένων και τα παρέδωσα στους ψηφοφόρους λευκαδίτες και λευκαδίτισσες για κρίση.
Θέμα: Λαϊκές Πολυκατοικίες
Α. Τεχνικές και Νομικές διαδικασίες.
Το τι συνέβηκε με τις Λαϊκές Πολυκατοικίες περιγράφεται με λεπτομέρειες στον απολογισμό του έργου μου στο φυλλάδιο σελίδες 20 και 21. Είναι ένα σημαντικό έργο.
Συγκεκριμένα:
Τα κτήρια, αρχικά, είχαν χαρακτηρισθεί σχεδόν στο σύνολο με «κίτρινο» που σήμαινε επισκευές. Ζήτησα να χαρακτηρισθούν οριστικά όλα τα κτήρια με «κόκκινο» για να γκρεμισθούν και στη θέση τους να κατασκευαστούν σπίτια σύγχρονα και ασφαλή (διώροφα και τριώροφα). Παράλληλα, έπρεπε να βρεθεί νέο οικόπεδο ώστε να χωρέσουν τα νέα σπίτια. Ο τότε Δήμαρχος κ. Γληγόρης και το Δημοτικό Συμβούλιο ανταποκριθήκαν θετικά και δόθηκε το πρόσθετο οικόπεδο στην περιοχή «Μόρφη — Περιβόλια». Το οικόπεδο ήταν εκτός σχεδίου και έγινε αγώνας δρόμου — σκληρός προκειμένου να ενταχθεί στο σχέδιο πόλεως. (ΦΕΚ 1260Δ/22-11-05), αφού προηγουμένως με τροπολογία που έφερα σε Νόμο το συγκεκριμένο οικόπεδο αποχαρακτηρίστηκε «ως γη υψηλής παραγωγικότητας» (έγγραφο αριθ. 14727/07-11-05). Οι νομοθετικές αυτές πράξεις ήταν αναγκαίες γιατί διαφορετικά δεν υπήρχε περίπτωση να γίνει το έργο. Οι ενέργειες αυτές πήραν αρκετό χρόνο αν και υπό κανονικές συνθήκες θα έπαιρναν τρεις φορές περισσότερο.
Στη συνέχεια για να εγκριθεί το έργο έπρεπε να βρεθούν όλοι οι ιδιοκτήτες και να υπογράψουν για το γκρέμισμα των παλαιών και τη κατασκευή και κατανομή των νέων διαμερισμάτων. Φθάσαμε μέχρι Αυστραλία και Αμερική. Επειδή δεν βρέθηκαν όλοι προκαλέσαμε νομική γνωμάτευση για επίλυση του θέματος από το Νομικό Σύμβουλο του Κράτους στο ΥΠΕΧΩΔΕ. Η γνωμάτευση αυτή έδωσε και τη δυνατότητα το έργο να χρηματοδοτηθεί 100% από Εθνικούς Πόρους.
Β. Χρηματοδότηση του έργου.
Το έργο, με την κρατούσα νομοθεσία, έπρεπε να χρηματοδοτηθεί κατά 50% από το Δημόσιο και κατά 50% από τους ιδιώτες — ιδιοκτήτες. Μετά τις παρεμβάσεις έγινε εφικτή η χρηματοδότηση του έργου από εθνικούς πόρους κατά 100% με τις εξής αποφάσεις:
α) Απόφαση 2063/Α38/27.02.04 ποσό 2.032.000 €
β) Απόφαση 2450/Α38/26.04.06 ποσό 800.000 €
γ) Απόφαση 5229/Α38/30.08.06 ποσό 3.368.000 €
δ) Απόφαση 7433/Α38/7.12.06 ποσό 81.000 €
Σύνολο: 6.281.000 €
Οι αποφάσεις αυτές βαρύνουν τη πίστωση έργου 2000ΣΕ06900003 και 2006ΣΕ06900010 της ΣΑΕ 069/2006. Η πρόσθετη δαπάνη των 81.000 € έγινε για να βγει το έργο σε διεθνή διαγωνισμό. Σημειώνω ότι ένα έργο για να βγει σε διεθνή διαγωνισμό — για περισσότερη ασφάλεια και τεχνική επάρκεια — πρέπει το ποσό να υπερβαίνει τα 5.281.000 € χωρίς ΦΠΑ, σύμφωνα με τη νομοθεσία.
Επομένως, το έργο έχει καλυφθεί πλήρως με τις ανωτέρω συγκεκριμένες αποφάσεις πιστώσεων. Κάθε άλλη τοποθέτηση αποτελεί εκ του πονηρού απαράδεκτη παραπληροφόρηση σε βάρος της δικής μου αξιοπιστίας, των ενδιαφερομένων — ιδιοκτητών και του Υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ ενώ αδυνατίζει την υπόθεση του έργου.
Γ. Υπαγωγή της χρηματοδότησης του έργου στο Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης (Γ΄
ΚΠΣ).
Ως Βουλευτής θα μπορούσα να «κοιμηθώ» στις δάφνες των ανωτέρω αποφάσεων έγκρισης πίστωσης του έργου, όταν μάλιστα είχα κουραστεί τόσο πολύ γι’ αυτές τις αποφάσεις. Όμως, κάθε φορά προσπαθούσα να πετύχω το μέγιστο και κάτι ακόμα που άλλοι δεν μπορούσαν. Σκέφτηκα, λοιπόν, αρκετά από τα έργα που πραγματοποιήθηκαν και άλλα που ακόμη συνεχίζονται στη Λευκάδα να υπαχθούν στο Γ΄ ΚΠΣ, ώστε το Ελληνικό Δημόσιο να ωφεληθεί και τα έργα να γίνουν το συντομότερο δυνατόν.
Πράγματι, με τις γνώσεις και εμπειρίες μου στα κοινοτικά θέματα έκανα προτάσεις προς την πολιτική ηγεσία των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και ΠΕΧΩΔΕ και στους υπηρεσιακούς παράγοντες αυτών ώστε με κατάλληλους χειρισμούς να χρηματοδοτηθούν τα έργα από το Γ΄ ΚΠΣ. Η θέση μου αυτή χρησιμοποιήθηκε και για άλλα έργα του Δημοσίου σε άλλες περιοχές.
Με αυτό τον τρόπο εντάχθηκαν στο Γ΄ ΚΠΣ: Δρόμος Καλαμίτσι — Παραλία (70.000 €), μίσθωση οχηματαγωγού για γέφυρα που είχε χαλάσει (200.000 €), ο δρόμος του Κάστρου (1.640.000 €), οι δρόμοι Εγκλουβής — Αγίου Ηλία και Εγκλουβής — Χορτάτα (1.600.000 €), η κατασκευή λιμανιών Λευκάδας και Λυγιάς (1.319.657 €), η κατασκευή λιμανιών Νικιάνας — Περιγιάλι (150.000 €), η κατασκευή λιμανιών Νυδριού και Βασιλικής (1.629.175 €), η κατασκευή λιμανιών στο Βαθύ — Σπαρτοχώρι Μεγανησίου (1.160.000 €), Βιολογικός Καθαρισμός — Αποχέτευση του Δήμου Ελλομένου από το ΠΕΠ (16.734.640 €) και οι Λαϊκές Πολυκατοικίες (6.281.000 €). Το συνολικό ποσό ανέρχεται σε 30.243.832 € ή 10,5 δις δρχ.
Το έργο «Λαϊκές Πολυκατοικίες» δε μπορούσε να ενταχθεί με την ονομασία αυτή γιατί δεν ήταν επιλέξιμο. Τότε αναζήτησα μέσα από το Κοινοτικό Δίκαιο (το σχετικό Κανονισμό) τη φόρμουλα και μετονομάσαμε το έργο σε «αστική ανάπλαση και αποκατάσταση κοινωνικών υποδομών στη Νήσο Λευκάδος». Παράλληλα το έργο ζήτησα και εντάχθηκε με απόφαση του κ. Σουφλιά σε έργα «Εθνικού Επιπέδου»! Έτσι το έργο χρηματοδοτείται 100% και εντάσσεται στις χρηματοδοτήσεις από την ΕΕ ως επιλέξιμο! Τα επιχειρήματά μου ήταν σοβαρά και διέπονται από την κοινοτική λογική. Πρώτον, γιατί αποτελεί «αποκατάσταση κοινωνικών υποδομών». Ήταν ένα «γκέτο» στο οποίο ζούσαν συνάνθρωποι σε συνθήκες του παρελθόντος και σε υποδομές «ντροπής». Δεύτερον, γιατί αποτελεί «αστική ανάπλαση», αφού ως περιβάλλον αυτό που θα αναδειχθεί δεν έχει καμία σχέση με εκείνο που προϋπήρχε. Τα αντίθετα επιχειρήματα ώστε να μην ενταχθεί υπήρξαν δύο: Πρώτον, ότι είναι σεισμόπληκτα. Αυτό δεν στέκει γιατί και χωρίς το σεισμό το κράτος ως κεντρικές υπηρεσίες ή ως τοπική αυτοδιοίκηση έπρεπε, ως κοινωνικό κράτος, χρόνια τώρα να είχε γκρεμίσει «εκείνες» τις πολυκατοικίες. Δεύτερον, ότι είναι ιδιώτες. Δίνονται σε ιδιώτες αλλά σε αντικατάσταση εκείνων που το κράτος ως κοινωνικό κράτος πρόνοιας πρόσφερε στους άστεγους — μικροεισοδηματίες ιδιώτες ως κοινωνική προσφορά.
Το συμπέρασμα ήταν ότι οι υπεύθυνοι πολιτικοί και τεχνοκράτες πείστηκαν τότε από εμένα ως Βουλευτή και τεχνοκράτη ιδιαίτερα εξειδικευμένο στα κοινοτικά θέματα.
Αποτέλεσμα ήταν οι τρεις τελευταίες αποφάσεις για χρηματοδότηση του έργου (που αναφέρθηκαν ανωτέρω) να τροποποιηθούν ώστε το έργο να χρηματοδοτείται όχι ως «ανακατασκευή Λαϊκών Πολυκατοικιών του Δήμου Λευκάδος», αλλά ως «αστική ανάπλαση και αποκατάσταση κοινωνικών υποδομών στη Νήσο Λευκάδος». Επομένως, δεν άλλαξε μόνο ο χαρακτηρισμός του έργου αλλά και το επίπεδο του έργου, δηλαδή, από τοπικό σε εθνικό.
Η συγκεκριμένη απόφαση του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ κ. Σουφλιά είναι η 5547/Α38/13-09-06.
Επίσης, η διενέργεια του ανοιχτού μειοδοτικού διαγωνισμού για το έργο έγινε με τον τίτλο «αστική ανάπλαση και αποκατάσταση κοινωνικών υποδομών στη Νήσο Λευκάδος» (απόφαση 1509/ΣΤ/13-09-06). Το ίδιο έγινε και με τα τεύχη δημοπράτησης.
Μετά τα όσα αναφέρθηκαν υπάρχει κάποιος που αμφισβητεί αν υπάρχει πίστωση έργου; Υπάρχει κάποιος που αμφιβάλλει αν το ποσό ανέρχεται σε 6.281.000 €; Υπάρχει κάποιος που αμφιβάλλει αν το έργο έχει διανύσει τη πορεία του ώστε να υπαχθεί στο Γ΄ ΚΠΣ ως επιλέξιμο;
Ο κ. Βουλευτής δήλωσε ότι το έργο τελικά δεν εντάχθηκε και θα προσπαθήσει με το Δήμαρχο να βρουν χρήματα από Εθνικούς Πόρους αφήνοντας συγχρόνως αιχμές εναντίον του προηγούμενου Βουλευτή. Υπήρξαν και σχετικά σχόλια σε τοπική εφημερίδα με υπογραφή ΒΙΚΤΩΡ! Λυπάμαι για όλα αυτά! Εγώ θα επιμείνω στις θέσεις μου για το καλό των ενδιαφερομένων και της πολιτείας.
Επειδή, όμως, επειδή ζούμε σε ένα μικρό τόπο και πολλά λέγονται και περισσότερα αφήνονται να νοηθούν θέλουμε να γνωρίζουμε:
Λυπάμαι γιατί αναγκάζομαι από τα πράγματα να φτάσω σε απαντήσεις και ερωτήματα, αλλά ο σεβασμός δεν πρέπει να υπάρχει μόνο από τη μία πλευρά αλλά και από τις άλλες πλευρές. Επιπλέον, επαναλαμβάνω ότι το έργο μου θα το υπερασπιστώ από ηθική υποχρέωση προς τον εαυτό μου και πρόσθετα, γιατί πιστεύω σε μια άλλη πολιτική: την πολιτική της προσωπικής και κοινωνικής ευθύνης έναντι των πολιτών και της πολιτείας.
Αυτό έπραξα και με το προεκλογικό μου φυλλάδιο «απολογισμός έργου κατά τη βουλευτική μου περίοδο».
Με εκτίμηση,
Ξενοφών Ν. Βεργίνης
Σημείωση:
Για τα θέματα: Νοσοκομείο και Δίαυλος θα απαντήσω με άλλη ευκαιρία.
Κάντε κλικ εδώ για να δείτε την ανακοίνωση υποψηφιότητας του Ξ. Βεργίνη για το Δήμο Λευκάδας και να εγγραφείτε στο κανάλι του στο YouTube.
Ηρώων Πολυτεχνείου 9
1ος όροφος
Τηλ. 26450-24506
Φαξ 26450-29494
31100 - ΛΕΥΚΑΔΑ
Email: xverginis@gmail.com