Η Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.) προσπαθεί με βήματα αργά αλλά και δειλά να υλοποιήσει το όραμα των ιδρυτών της, που ήταν μία Ευρώπη με ενιαία αγορά, κοινές πολιτικές και τελικό στόχο την οικονομική και πολιτική ενοποίηση των κρατών που θα την αποτελούσαν.
Πέντε χρόνια διαδοχικών συνεννοήσεων απαιτήθηκαν για να φτάσουμε στη Συμφωνία της Λισσαβόνας (19/10/07) και να υιοθετηθεί από τα σημερινά κράτη — μέλη της Ε.Ε. η νέα «Μεταρρυθμιστική Συνθήκη». Στις 13/12/07 η Συνθήκη θα υπογραφεί από τους Ευρωπαίους Ηγέτες η πέμπτη κατά σειρά Συνθήκη: της Ρώμης (1957), Μάαστριχτ (1992), Άμστερνταμ (1996), Νίκαιας (2001)και Λισσαβόνας (2007).
Ο Πρωθυπουργός της χώρας Κώστας Καραμανλής εξέφρασε την ικανοποίησή του γιατί ολοκληρώθηκε με επιτυχία η πραγματικά δύσκολη προσπάθεια διαπραγμάτευσης επί του κειμένου και δήλωσε ότι «η Ελλάδα θα είναι από τις πρώτες χώρες που θα επικυρώσουν τη Μεταρρυθμιστική Συνθήκη» (όπως είχε γίνει και με την Συνταγματική Συνθήκη).
Η νέα «Μεταρρυθμιστική Συνθήκη» προέκυψε μετά από τη θεσμική κρίση που διέτρεξε η Ε.Ε., όταν η προηγούμενη προσπάθεια να εγκριθεί η «Συνταγματική Συνθήκη» απέτυχε, αφού οι λαοί των χωρών Γαλλίας και Ολλανδίας (με λαϊκά δημοψηφίσματα) αρνήθηκαν την έγκρισή της. Το νέο κείμενο δεν περιέχει έννοιες που «ενοχλούσαν» ορισμένα κράτη — μέλη. Έννοιες που αναφέρονταν σε «ευρωπαϊκό σύνταγμα», «ευρωπαϊκή σημαία», «ευρωπαϊκό ύμνο» και άλλα «ενοχλητικά» σημεία.
Ο συμβιβασμός αυτός έδειξε την πολιτική ευελιξία των ηγετών των κρατών — μελών, αλλά συγχρόνως και το πόσο μακριά ακόμη βρίσκεται το όραμα των ιδρυτών της Ε.Ε. για μία Ομοσπονδιακή Ευρώπη. Η επικύρωση της νέας Συνθήκης από τα κράτη — μέλη θεωρείται μάλλον δεδομένη, αφού η διαδικασία έγκρισης θα γίνει μέσω των Εθνικών Κοινοβουλίων και όχι με λαϊκά δημοψηφίσματα, εκτός της περίπτωσης της Ιρλανδίας, που υποχρεούται να προβεί σε δημοψήφισμα, όπως το Σύνταγμά της ορίζει. Η νέα Συνθήκη θα ισχύσει από τη 1/01/2009.
Ποιες αλλαγές επιφέρει η νέα Συνθήκη στο υπάρχον θεσμικό καθεστώς και κατά συνέπεια στη λειτουργία της Ε.Ε.;
Οι αλλαγές που προκύπτουν ασφαλώς δεν είναι το απολύτως αναμενόμενο, αφού η πολιτική ενοποίηση της Ε.Ε. βρίσκεται ακόμη σε μακρά πορεία. Όμως, γίνονται σοβαρά βήματα προς τη κατεύθυνση αυτή και πάνω απ’ όλα περιορίζονται οι θεσμικές αγκυλώσεις και λειτουργικές αδυναμίες που οδηγούν καθημερινά μέσα από τη δαιδαλώδη γραφειοκρατία σε αδράνεια, σε εθνικές αντιπαλότητες και εσωστρέφεια.
Μερικές από τις σημαντικές αλλαγές αναφέρονται σε θεσμικούς κανόνες και κυρίως σε διαδικασίες λειτουργίας και λήψης αποφάσεων των Οργάνων της Ε.Ε. Συγκεκριμένα:
Η Μ. Βρετανία για μία φορά ακόμη, ζήτησε και πήρε εξαίρεση από την εφαρμογή, σε κοινοτικό επίπεδο, ενιαίων κανόνων σε ζητήματα που αφορούν τον κοινωνικό τομέα (επικαλούμενη ιδιαιτερότητες). Επίσης, και η Πολωνία μίλησε και πέτυχε εξαίρεση ώστε να μην υποχρεωθεί από την Ε.Ε. να νομιμοποιεί πράξεις που προσβάλλουν το κοινό αίσθημα και τις παραδόσεις τους, όπως στην περίπτωση νομιμοποίησης των γάμων μεταξύ ομοφυλοφίλων.
Συμπερασματικά: Η Ε.Ε. με τη νέα Μεταρρυθμιστική Συνθήκη της Λισσαβόνας επανέρχεται στο δρόμο της «πολιτικής ενοποίησης» κάνοντας βήματα θετικής προόδου. Όμως, πρέπει να ομολογήσουμε, ότι τα βήματα που γίνονται είναι αργά και διστακτικά αν όχι δειλά και με πολλές «υποψίες». Απουσιάζουν οι πρωτοβουλίες για μία δυναμική πολιτική παραμερισμού των εμποδίων που κατακερματίζουν τις δυνάμεις δημιουργίας συνθηκών πολιτικής ενοποίησης, κοινωνικής συνοχής και αλληλεγγύης. Το γεγονός ότι σήμερα η Ε.Ε. αποτελεί παγκοσμίως τη μεγαλύτερη ενιαία αγορά σε εμπόριο και διακίνηση κεφαλαίων, δεν αρκεί για να μας αφήνει ικανοποιημένους. Οι λαοί των κρατών — μελών της Ε.Ε., οι ευρωπαίοι πολίτες, απαιτούν δυναμικές ηγεσίες που θα εγκαταλείψουν την εσωστρέφεια, τις εθνικές αντιπαλότητες, τους αριθμητικούς και μόνο υπολογισμούς, την πολύπλοκη γραφειοκρατία και τη μονοδιάστατη προσέγγιση ιδιαίτερα σε ζητήματα εξωτερικής πολιτικής. Οι πολίτες της Ε.Ε. ζητούν μια δυναμική ηγεσία που με αποφασιστικότητα και αποτελεσματικότητα θα δημιουργεί συνθήκες ενιαίας πολιτικής ταυτότητας και κοινωνικής συνείδησης, με σεβασμό στην πολιτιστική πολυπλοκότητα των λαών που την αποτελούν. Στην κατεύθυνση αυτή η Ελλάδα με την μακραίωνη δημοκρατική και πολιτιστική της συνείδηση και κληρονομιά μπορεί να πρωτοστατήσει, αφού διαθέτει το ιστορικό ανάστημα.
Κάντε κλικ εδώ για να δείτε την ανακοίνωση υποψηφιότητας του Ξ. Βεργίνη για το Δήμο Λευκάδας και να εγγραφείτε στο κανάλι του στο YouTube.
Ηρώων Πολυτεχνείου 9
1ος όροφος
Τηλ. 26450-24506
Φαξ 26450-29494
31100 - ΛΕΥΚΑΔΑ
Email: xverginis@gmail.com