του Σωτήρη Κων. Κάτσενου
Οι αλλαγές και οι μεταρρυθμίσεις που έχει δρομολογήσει η Κυβέρνηση, έχουν πλέον και την ψήφο εμπιστοσύνης της Βουλής, χωρίς, όμως, τη συναίνεση της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Εκτιμάτε, ότι θα έχουμε «θερμό καλοκαίρι»;
Η συζήτηση στο Ελληνικό Κοινοβούλιο απέδειξε, ότι η Κυβέρνηση ακολουθεί το σωστό δρόμο. Οι αλλαγές και μεταρρυθμίσεις που υλοποιεί, μέσω του κυβερνητικού προγράμματος, δεν έτυχαν μόνο της έγκρισης της πλειοψηφίας της Βουλής, αλλά και του ελληνικού λαού σε δυο εκλογικές αναμετρήσεις: των εθνικών και των ευρωεκλογών.
Όσον, αφορά την αξιωματική αντιπολίτευση, αναμενόμενο ήταν να μην συμφωνήσει, αφού θέτει το κομματικό της συμφέρον πάνω από το συμφέρον του ελληνικού λαού. Έχει αποδειχθεί εμπράκτως, ότι το ΠΑΣΟΚ δεν συντάσσεται με το συμφέρον και το συναινετικό πνεύμα των εργαζομένων, όπως αυτό επιδιώκει η Κυβέρνηση. Το ΠΑΣΟΚ, ίσως, θελήσει να στρέψει τα εργατικά συνδικάτα εναντίον της Κυβέρνησης, αν αυτό εννοείτε με τη φράση «θερμό καλοκαίρι». Προσωπικά, εκτιμώ, ότι οι εργαζόμενοι δεν θα ευθυγραμμιστούν με τη πολιτική αυτή του ΠΑΣΟΚ και επομένως θα απορρίψουν κάθε απόπειρα διασάλευσης ενός υγιούς κλίματος κοινωνικής αλληλεγγύης και συνοχής, που απαιτούν κοινωνία και οικονομία.
Πιστεύετε ότι οι αλλαγές αυτές πρέπει να επεκταθούν και σε άλλους οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Θεωρείτε ότι πρέπει να έχουμε λιγότερο κράτος;
Προσωπικά, πιστεύω ότι οι αλλαγές και μεταρρυθμίσεις, που προωθεί η Κυβέρνηση δεν πρέπει να πραγματοποιούνται ως αυτοσκοπός, αλλά ως προϋπόθεση προκειμένου να τεθεί σε κίνηση ο κρατικός μηχανισμός, να δοθούν προτεραιότητες και να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα, εκεί που απαιτούνται, ώστε να προωθηθεί η ανάπτυξη της οικονομίας με τελικό στόχο την ευημερία των εργαζομένων και του ελληνικού λαού.
Άρα, μας χρειάζεται τόσο κράτος όσο είναι αναγκαίο, ώστε να διασφαλίζονται η εθνική ταυτότητα και ασφάλεια του έθνους και να δημιουργούνται συνθήκες αυξημένης παραγωγικότητας και ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας.
Οι φωνές για την άρση της μονιμότητας στον δημόσιο τομέα, πληθαίνουν. Ακόμα και από σημαντικά στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Η δική σας θέση ποια είναι;
Καταρχήν, πιστεύω ότι η μονιμότητα δεν πρέπει ν’ αποτελεί το ανάχωμα, προκειμένου να υπερασπιστεί ο εργαζόμενος τον εαυτό του. Από το άλλο μέρος, όμως, είναι γνωστό, ότι η μονιμότητα, για το στενό δημόσιο τομέα, είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη.
Συνεπώς, το θέμα αφορά τον υπόλοιπο ευρύτερο δημόσιο τομέα. Είμαι, βέβαιος, ότι τη Κυβέρνηση την ενδιαφέρει η αποδοτικότητα και ανταγωνιστικότητα του δημόσιου τομέα, ανεξάρτητα αν αυτό αναφέρεται στο δημόσιο ή στον ιδιωτικό τομέα, με τελικό σκοπό την ευημερία του ελληνικού λαού, χωρίς να βλάπτει τα συμφέροντα των εργαζομένων.
Ποια εικόνα αποκομίσατε από την τριήμερη συζήτηση στη Βουλή;
Θεωρώ, ότι η συζήτηση στη Βουλή ήταν εποικοδομητική για τη Κυβέρνηση, τα κόμματα, αλλά και για τον ελληνικό λαό. Δόθηκε η ευκαιρία να αντιπαραταχθούν, όχι μόνο ιδεολογικές κατευθύνσεις, αλλά έργα με λόγια και παρελθόν με παρόν και μέλλον. Έγινε σαφές, ότι το κράτος έχει μια συνέχεια και ότι πρέπει να λέγεται η αλήθεια. Αναλαμβάνει κανείς τις ευθύνες του από όποια θέση και αν υπηρετεί. Επιπλέον, αποδείχτηκε ότι η Κυβέρνηση διακατέχεται από μια στρατηγική ενότητας και συνεργασίας, η οποία τη βοηθάει στην ενίσχυση των δεσμών της με την ελληνική κοινωνία, καθώς επίσης, και στην ενθάρρυνση λήψης τολμηρότερων μεταρρυθμίσεων και αλλαγών που έχει ανάγκη η χώρα, το κράτος και η οικονομία.
Σε ποιους τομείς εσείς πιστεύετε ότι πρέπει να δώσει μεγαλύτερη έμφαση από δω και πέρα η Κυβέρνηση;
Πρέπει να σας πω ειλικρινά, ότι οι τομείς που πρέπει να προσεχθούν είναι αρκετοί. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι τα προβλήματα που κληρονομήσαμε από τις προηγούμενες κυβερνητικές επιλογές ήταν πολλά. Γι’ αυτό το λόγο η Νέα Διακυβέρνηση προχωρά με αποφασιστικότητα στην επίτευξη υψηλών ρυθμών ανάπτυξης, της απασχόλησης και πραγματικής σύγκλισης. Άλλωστε, αυτή είναι και η εντολή του ελληνικού λαού.
Παρόλα αυτά, ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί, κατά τη γνώμη μου, στην ανασύνταξη και την αποτελεσματικότητα της Δημόσιας Διοίκησης, στη καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, στις προϋποθέσεις αύξησης των επενδύσεων, στην επίλυση των θεμάτων που αφορούν τους κοινωνικούς φορείς με συναίνεση των εταίρων, όπως είναι το ασφαλιστικό, το αγροτικό, το ωράριο των καταστημάτων και τόσα άλλα.
Στην ομιλία σας στη Βουλή καταθέσατε αποκαλυπτικά στοιχεία που βλέπουν για πρώτη φορά το φως της δημοσιότητας. Κάνατε λόγο για χαμένα χρήματα στη Κεντρική Τράπεζα της Ελλάδος. Τι ακριβώς εννοείτε;
Τον Ιανουάριο του 2003 και μετά από ένα χρόνο έντονων συζητήσεων λόγω διαφωνιών, οι διοικητές των Κεντρικών Τραπεζών της ζώνης του ευρώ (δώδεκα τον αριθμό) υπέγραψαν μια «Συμφωνία Κυρίων» (είναι η NETFINANCIALASSETSAGREEMENT), η οποία προέβλεπε ότι η αγορά, στην Ευρωζώνη (12 κράτη — μέλη), πρέπει να λειτουργεί με έλλειμμα ρευστότητας χρήματος για μια πενταετία (2003 — 2008). (Το έλλειμμα τότε, το 2002, στην ευρωζώνη ήταν 200 δις € και σήμερα 350 δις €).
Με βάση τη Συμφωνία αυτή, οι χώρες, που οι αγορές τους λειτουργούσαν με πλεόνασμα ρευστότητας έπρεπε μέσα στη πενταετία να εξαφανίσουν το πλεόνασμα και να δημιουργήσουν έλλειμμα. Συνεπώς, η χώρα μας, που η αγορά της λειτουργούσε με πλεόνασμα ρευστότητας 18 δις €, πρέπει, μέχρι και το 2008, να μειώνει ετησίως το πλεόνασμα, προκειμένου στις αρχές του 2009, η ελληνική αγορά, να λειτουργεί με έλλειμμα ρευστότητας 4 δις € περίπου, που της αναλογεί.
Η επίτευξη αυτού του εγχειρήματος θα πραγματοποιηθεί με την απόσυρση και διαγραφή του 50% των περιουσιακών στοιχείων της Τράπεζας της Ελλάδος, ύψους 22 δις €. Με άλλα λόγια διαγραφή περιουσίας του Δημοσίου, που ισοδυναμεί, με τα ποσά που διεκδικεί η Ελλάδα από το Δ΄ ΚΠΣ (22 δις €).
Άρα, υπάρχει θέμα διαφάνειας της λειτουργίας της Τράπεζας της Ελλάδος, η οποία μπορεί να υποστηρίζει κανείς ότι λειτουργεί ως ανεξάρτητη, αλλά τελικά δεν είναι ανεξέλεγκτη.
Ερώτηση με θέμα την ανατίμηση της δραχμής σε σχέση με το ευρώ. Ποιοι ευθύνονται για το συγκεκριμένο θέμα.
Το ζήτημα της ανατίμησης της δραχμής, κατά 4,8%, είναι το συνολικό αποτέλεσμα όλων των χονδροειδών χειρισμών των κυβερνήσεων Σημίτη, τόσο σε νομισματικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο πραγματικής οικονομίας. Η ανατίμηση αυτή προκλήθηκε την περίοδο ένταξης της δραχμής στη ζώνη του ευρώ, τον Ιανουάριο του 2001, όπου η συναλλαγματική ισοτιμία της δραχμής με το ευρώ κλειδώθηκε στις 340,75 δρχ, ενώ το Μάρτιο του 1998 η κεντρική ισοτιμία της δραχμής, ήταν 357 δρχ (κλείδωμα στο Μηχανισμό Συναλλαγματικών Ισοτιμιών).
Η ανατίμηση αυτή υπήρξε καταστροφική για την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, διότι αργότερα ακολούθησε υποτίμηση του ευρώ έναντι του δολαρίου κατά 14,7%. Το αποτέλεσμα ήταν η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, σε όρους διεθνούς εμπορίου, να μειωθεί με την ένταξη της Ελλάδας στη ζώνη του ευρώ κατά 20% περίπου.
Αναφέρατε, επίσης, το θέμα των Συνεταιριστικών Οργανώσεων. Τι έγινε επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ποια είναι η σημερινή τους εικόνα;
Ένα από τα βασικά αμαρτήματα των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ, ήταν η διάλυση των Συνεταιρισμών και ο αποσυντονισμός του Συνεταιριστικού κινήματος. Η πρώτη κυβέρνηση της αντιπολίτευσης δεν φρόντισε ν’ αντιμετωπίσει τους Συνεταιρισμούς και τις Οργανώσεις ως επιχειρηματικές μονάδες, ενώ παράλληλα δεν μερίμνησε, ώστε ν’ ανταποκριθούν στις οργανωτικές και διαχειριστικές τους υποχρεώσεις και κυρίως ν’ ανταποκριθούν με τα προϊόντα τους στις απαιτήσεις της αγοράς και του ανταγωνισμού. Χρησιμοποιώντας, την αλόγιστη χρηματοδότησή τους (συν τα τραπεζικά πανωτόκια), απλώς τους οδήγησε στην τραπεζική τους χρεοκοπία.
Ως Αναπληρωτής Τομεάρχης Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, σε ποιες δράσεις και ενέργειες πιστεύετε, ότι πρέπει να προχωρήσει η κυβέρνηση προκειμένου να εξυγιανθούν οι Συνεταιριστικές Οργανώσεις;
Αυτό που επιδιώκει με το πρόγραμμά της η ΝΔ, μέσα στα πλαίσια της ΚΑΠ και των όρων του διεθνούς εμπορίου είναι ο επαναπροσδιορισμός του ρόλου των Συνεταιρισμών και των Συνεταιριστικών Οργανώσεων, προκειμένου να βελτιωθούν οργανωτικά, διαχειριστικά και ορθολογικά, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της διατροφικής αλυσίδας (από την παραγωγή μέχρι την κατανάλωση).
Επιπλέον, πιστεύω ότι ο αγροτικός τομέας απαιτεί εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό και προγράμματα προοπτικής εκσυγχρονισμού της αγροτικής οικονομίας και ενίσχυσης — διασφάλισης του αγροτικού εισοδήματος.
Ερώτηση που αφορά την περαιτέρω πορεία της οικονομίας σε συνάρτηση με τα οικονομικά μέτρα που έχει πάρει η Κυβέρνηση.
Στον τομέα της οικονομίας πρέπει να παραδεχτούμε, ότι τα προβλήματα που κληρονομήσαμε από την προηγούμενη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, είναι αρκετά και τα ανέδειξε με τον πιο καθαρό τρόπο η δημοσιονομική απογραφή.
Οι προοπτικές είναι ενθαρρυντικές, αρκεί να υπάρξει πολιτική αποτελεσματικότητα στη δημιουργία παραγωγικής ψυχολογίας στους πολίτες, εργαζόμενους και εργοδότες, θαρραλέες τομές στο σχεδιασμό και προσανατολισμό της οικονομικής πολιτικής (δημοσιονομικό και χρηματοπιστωτικό), αποφασιστικότητα στην εφαρμογή προγράμματος εξυγίανσης και αναδιάταξη κοινωνικής πολιτικής (εργασιακό, ασφαλιστικό, κοινωνικές παροχές). Η αναπτυξιακή πολιτική της Κυβέρνησης για να έχει ουσία και διαχρονικότητα πρέπει να επιδιωχθεί και να στηριχθεί με μέσα και μέτρα ενίσχυσης της παραγωγής και προσφοράς και όχι μόνο σε αντίστοιχα καταναλωτικής ζήτησης.
Παράλληλα, βασικά αναπτυξιακά εργαλεία της κυβερνητικής πολιτικής πρέπει να είναι η ενσωματωμένη τεχνολογία και τα υλικοτεχνικά και κοινωνικά έργα υποδομής (παιδεία, υγεία κλπ).
.
Ο πρώτος ανασχηματισμός πόσο κοντά ή μακριά πιστεύετε ότι είναι;
Το αν και πότε χρειάζεται να γίνει ανασχηματισμός, είναι αποκλειστικό δικαίωμα και ευθύνη του Πρωθυπουργού.
Κάντε κλικ εδώ για να δείτε την ανακοίνωση υποψηφιότητας του Ξ. Βεργίνη για το Δήμο Λευκάδας και να εγγραφείτε στο κανάλι του στο YouTube.